بررسی سه راهی گازی + انواع و فرآیند تولید

اسه راهی گازی چیست و متداول ترین انواع آن کدامند؟ مروزه لوله های گازی کاربرد زیادی در صنعت دارند. یکی از محصولاتی که در حال حاضر به طور گسترده در اتصالات لوله های گازی استفاده می شود، سه راهی گازی می باشد. در این مطلب قصد داریم به معرفی این محصول، انواع و بررسی فرآیند تولید آن بپردازیم پس تا پایان این مقاله با مجموعه آهن ملل همراه باشید.

سه راهی گازی چیست؟

سه راهی گازی یا سه راهی جوشی با نام انگلیسی welding tee از تجهیزات اتصال دهنده لوله کشی گاز و آتش نشانی می باشد. برای سه راهی گاز از نام های سه راهی جوشی، سه راهی آهنی، سه راهی فولادی و سه راهی کربن استیل نیز استفاده می شود.

سه راهی با نافی های هم سایز، به سه راه مساوی جوشی یا ساده و با نافی غیر هم سایز، به سه راهی تبدیل جوشی معروف می باشد. جنس سه راهی گاز معمولا فلز یا پلیمر می باشد همچنین در مسیر لوله به صورت مساوی یا نامساوی انشعاب ایجاد می کنند.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله را به خریداران عزیز ارائه می دهد.

انواع سه راهی گازی

سه راهی های گازی به سه دسته تقسیم می شوند که به شرح زیر می باشد:

  • درزدار
  • مانیسمان
  • جوشی

درزدار

در این نمونه ورق فولادی به شکل لوله فرم داده می شود و با استفاده از جوش، محل درز به هم جوش داده می شود. در این روش جوش دهی بدون نیاز به دستگاه الکتریکی جوش و با ذوب لبه ها از طریق جریان آمپر بالا و قرار دادن آن ها به صورت لب به لب در کنار یکدیگر انجام می شود. سه راهی درزدار به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • درزدار مساوی
  • درزدار نامساوی

مانیسمان

لوله های مانیسمان نوعی لوله بدون درز می باشد که در فرآیند تولید این محصول از روش های جوش فلزی استفاده نمی شود. مواد اولیه سه راهی های مانیسمان از شمش فولادی گرد می باشد که تحت فرآیند نورد و کشش قرار گرفته می شود. مانیسمان با سوراخ کردن شمش استوانه ای اولیه تولید می شود. سه راهی مانیسمان نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • مانیسمان مساوی
  • مانیسمان نامساوی

جوشی

ظاهر این سه راهی شبیه به شکل حرف T می باشد. سه راهی جوشی برای ایجاد یک انشعاب جدید مورد استفاده قرار می گیرد. سه راهی جوشی خود نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • سه راهی جوشی مساوی

در این محصول سایز آن با سایز دو سر اصلی قطعه هم اندازه است و از آن برای ایجاد یک انشعاب جدید استفاده می شود.

  • سه راهی جوشی نامساوی (تبدیل)

در این محصول سایز آن با سایز دوسر اصلی قطعه متفاوت است و از آن برای ایجاد یک انشعاب جدید استفاده می شود.

بررسی فرآیند تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی

تولید سه راهی گاز با دو روش زیر انجام می شود:

  • تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد سرد
  • تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد گرم

تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد سرد

برای تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد سرد ابتدا لوله ها در سایزهای مناسب برش داده می شوند سپس در قالب های بزرگ آب وارد می شوند. جک های هیدرولیکی به همراه سمبه آب را با فشار از سمت نافی سه راهی خارج می کند و سپس لوله به شکل یک سه راهی شکل دهی می شود. لازم به ذکر است روش نورد سرد در مقایسه با روش نورد گرم پر هزینه تر می باشد. در روش نورد سرد، معمولا سه راهی تا سایز ۱۰ اینچ تولید می شود.

تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد گرم

از لحاظ اقتصادی تولید سه راهی گاز و تبدیل جوشی به روش نورد گرم از لحاظ اقتصادی به صرفه تر می باشد. تولید این محصول با استفاده از روش نورد گرم سرعت تولید پایین و کیفیت پایین تری دارد. از این روش برای تولید سه راهی در سایزهای بزرگ تر از ۱۰ اینچ استفاده می شود.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که لوله های گازی کاربرد زیادی در صنعت دارند و از سه راهی گازی برای اتصالات لوله های گازی استفاده می شود. متداول ترین انواع سه راهی های گازی عبارتند از: درزدار، مانیسمان و جوشی. در طول مقاله با فرآیند تولید این محصول و متداول ترین انواع هر کدام از انواع این محصول آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و کافی پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید، از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول فرآیند تولید سه راهی گازی

سه راهی گازی چیست؟

سه راهی گازی یا سه راهی جوشی با نام انگلیسی welding tee از تجهیزات اتصال دهنده لوله کشی گاز و آتش نشانی می باشد. برای سه راهی گاز از نام های سه راهی جوشی، سه راهی آهنی، سه راهی فولادی و سه راهی کربن استیل نیز استفاده می شود.

متداول ترین انواع سه راهی جوشی کدامند؟

۱.درزدار ۲.مانیسمان ۳.جوشی

رایج ترین انواع رو های تولید سه راهی جوشی کدامند؟

۱.تولید سه راهی جوشی به روش نورد سرد ۲.تولید سه راهی جوشی به روش نورد گرم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.