گزارش و تحلیل هفتگی بازار آهن و فولاد + ویدئو

گزارش هفتگی بازار آهن و فولاد شرکت آهن ملل به عنوان برترین مرجع به روز و دقیق به منظور بررسی و آگاهی از نوسانات رخ داده در این بازار در دسترس همگان قرار داده می شود. شما می توانید علاوه بر مشاهده نمودار قیمت دلار و میلگرد در هفته، از ویدئوی آن نیز دیدن کنید. با ما همراه باشید تا مجموعه رخدادهای هفتگی بازار آهن، طلا و دلار را به گونه ای دیگر ببینید و بشنوید.


تحلیل و گزارش هفتگی بازار آهن در هفته سوم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳

این هفته دلار تحت تأثیر خبر حمله اسرائیل به رفح، حدود ۵۰۰ تومان گران شد و از کانال ۶۰ هزارتومان به کانال ۶۱ هزار تومان ورود کرد و میل به افزایش داشت؛ تا این که خبر سفر گروسی به ایران باعث توقف رشد قیمت دلار شد و حتی کمی هم عقب‌نشینی کرد.

با این حال آقای گروسی نتوانست سیگنال کاهشی قوی‌ای برای بازار ارز ارسال کند و قیمت دلار تا این لحظه، یعنی چهارشنبه ۱۹ بهمن، ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد.

آیا قصد خرید ورق سیاه دارید؟

شما می توانید با مراجعه به سایت آهن ملل و صفحه ورق سیاه، به آسانی و در سریع ترین روش ممکن به قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان دسترسی داشته باشید. آهن ملل مکانی برای خرید مطمئن و بی درد سر

طبق آمار بانک مرکزی وضعیت ساخت‌وساز در اولین ماه امسال، مناسب نبود. طبیعتاً تقاضای مصرفی مصالح ساختمانی هم پایین بود! نبود تقاضا در بازار می تواند مانع افزایش قیمت‌ها شود، اما به این معنی نیست که هزینه‌های تولید هم کاهش پیدا خواهد کرد! در نتیجه، فشار روی تولیدکننده‌ها افزایش می یابد.

از طرف دیگر، با وضعیت جهانی تقاضای فولاد، پیش‌بینی می کنیم امسال، بهتر از سال قبل باشد! به این معنی که احتمالا تولیدکننده‌ها صادرات را به بازار داخلیِ کم‌تقاضا ترجیح دهند!

قصد خرید میلگرد ذوبی دارید؟

آهن ملل به عنوان معتبرترین فروشگاه اینترنتی آهن آلات در ایران، قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان را به صورت روزانه آپدیت می کند و شما عزیزان می توان با مراجعه به این صفحه و بررسی قیمت ها، خریدی مطمئن را تجربه کنید.

در بازار سرمایه نمودار تغییر نرخ معاملاتی شمش چند تولیدکننده، حکایت از عقب نشینی قیمت‌ها دارد و نتوانست سقف قبلی سال ۱۴۰۲ را رد کند. تقریبا نیمی از عرضه‌های بورسی، بی‌تقاضا هستند!

به‌طور کلی، بازار آهن تا اینجای سال ۱۴۰۳ بی‌رمق بود. برای هفته آینده بعید به نظر می‌رسد اتفاق خاصی در بازار آهن شاهد باشیم و احتمالاً روند بازار مانند هفته گذشته خواهد بود. اما  دو تا اتفاق می تواند برای بازار ارز، سیگنال داشته باشد: یکی وضعیت جنگ اسرائیل و دیگری نتیجه‌ی نهایی سفر گروسی!


سوالات متداول و پیش بینی قیمت آهن در هفته آینده

در این هفته مقاطع فولادی چه تغییراتی را پیش رو داشتند؟

به‌طور کلی، بازار آهن تا اینجای سال ۱۴۰۳ بی‌رمق بود.

روند بازار در هفته آینده چگونه خواهد بود؟

برای هفته آینده بعید به نظر می‌رسد اتفاق خاصی در بازار آهن شاهد باشیم و احتمالاً روند بازار مانند هفته گذشته خواهد بود.

گزارش بازار آهن هفته دوم اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۳ 

در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا قیمت مقاطع در ابتدای سال ۱۴۰۳ افزایشی شد؟

۱. بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه در تاریخ ۱۳ فروردین، تنش در منطقه به بالاترین حد خود رسیده بود؛ به گونه‌ای که نه تنها داخل کشور، بلکه کل دنیا منتظر واکنش ایران به اقدام رژیم صهیونیستی بودند. وقوع یک جنگ، سبب شده بود که بازار، دچار یک سرگردانی و نوسان قیمتی بشود. لذا در این بازه‌ی زمانی، شاهد رشد قیمت محصولات بودیم.

۲. در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲، شاهد این بودیم که قیمت دلار به یکباره جهش قابل توجهی داشت. رشد ۱۵ هزار تومانی قیمت در بازه زمانی مذکور، بر قیمت محصولات فولادی هم اثرگذار بود و منجر به رشد قیمت‌ها شد.

۳: خبر افزایش مارجین برخی محصولات فولادی هم در رشد قیمت محصولات فولادی بی تاثیر نبود و سبب شد قیمت محصولات فولادی در سال جدید رشد کند.

اما این افزایش ها تداوم نداشت. مجامع بین المللی متفق القول اسرائیل را از ورود به یک جنگ نظامی نهی کردند. اسرائیلی ها هم که از عواقب جنگ نظامی مطلع بودند، تصمیم گرفتند که اقدامی انجام ندهند و همین شرایط، منجر به کاهش تنش در منطقه شد.

از سوی دیگر با اقدامات دولت در حوزه مدیریت بازار ارز، شاهد توقف رشد قیمت دلار بودیم؛ به گونه ای که در حال حاضر، پیش بینی ها به این سمت است که احتمالا قیمت دلار دوباره در محدود ۵۸ تا ۵۵ هزار تومان قرار می‌گیرد.

اگر اتفاق خاصی نیافتد، احتمالاً تا خردادماه تقاضای جدی در بازار نخواهیم داشت و روند نرخ دلار، تعیین‌کننده روند بازار آهن خواهد بود.


گزارش بازار آهن هفته اول اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۳ 

تولید فولاد کشور در سال گذشته به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ فولاد کشور است. بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد با ۹.۲ درصد برای شمش فولادی رقم خورد. همچنین در سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش تولید سالانه در میلگرد، ورق گرم، ورق سرد و اسلب بودیم.

روند کلی بازار آهن، اصلاحی و کاهشی هست؛ اما احتمالاً این روند، کم‌کم از حالت کاهشی به حالت ثابت برخواهد گشت و روند تغییر خواهد کرد.

چون هم منابع تعیین‌شده در بودجه برای پروژه های عمرانی آزاد می‌شوند و هم به فصل ساخت‌وساز نزدیک می‌شویم؛ در نتیجه، قاعدتاً تقاضا باید افزایش پیدا کند. از طرف دیگر، با توجه به افزایش حقوق کارگران و هزینه‌های جانبی دیگر، هزینه‌های تولید هم امسال برای کارفرما و تولیدکننده با افزایش همراه می‌شود و روی قیمت نهایی محصول، تاثیر می‌گذارد. همچنین، قیمت ارز و قیمت جهانی فولاد هم روی قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا تاثیر دارد.


گزارش بازار آهن هفته پایانی فرودین ماه سال ۱۴۰۳ 

پاسخ نظامی ایران به اسرائیل باعث جهش قیمت دلار شد که به دنبالش، دیگر بازارهای موازی هم رُشد قیمت را تجربه کردند. نرخ مقاطع فولادی هم تحت تأثیر دلار افزایشی شد، اما بازار، خیلی زود مسیر اصلاح قیمت‌ها را طی کرد و از روز دوشنبه روند کاهشی به خود گرفت.

در شرایط فعلی، بازار در وضعیت انتظار به سر می‌برد و خریداران و فروشندگان ریسک نمی کنند؛ چون هر لحظه ممکن است اتفاق نظامی جدیدی را شاهد باشیم و بازار واکنش نشان بدهد، از معاملات سنگین جلوگیری شده و خرید و فروش های مقاطع فولادی با تناژهای پایین انجام می‌شود. از طرف دیگر به دلیل طولانی شدن تعطیلات فروردین ماه به مناسبت تداخل با ماه رمضان و تعطیلات عید فطر، خیلی از فعالان، شروع کارشان از همین هفته بوده و بازار، هنوز به طور جدی فعالیتش را آغاز نکرده است.
یک نکته اقتصادی: ما مردمی هستیم که وقتی قیمت‌ها گران می‌شود خرید می‌کنیم و زمانی که قیمت‌ها کاهشی می‌شوند، از خرید خودداری می‌کنیم؛ به امید این که شاید پایین‌تر بیاید و اکثر مواقع هم ناامید و متضرر می‌شویم. در نظر داشته باشیم بازارسازها با این روحیه‌ی مردم آشنایی دارند و به راحتی در شرایط افزایشی و کاهشی به فکر نوسان گیری هستند.معاملات نسبت به این هفته افزایش پیدا کند، اما با احتیاط و تقاضای محدود. در خصوص قیمت مقاطع هم اگر خبر و اتفاق خاصی نباشد و نیافتد، احتمال دارد دلار به کانال ۶۳ هزارتومان عقبگرد کند که طبیعتا بازار آهن هم روند کاهشی خواهد داشت؛ اما فراموش نکنیم که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کاهش قیمت ها تداوم نخواهد داشت.
وضعیت اقتصادی ایران را در سال ۱۴۰۳، باید به دو نیمه قبل و بعد از انتخابات آمریکا تقسیم بندی کنیم؛ بنا بر این، ۶ ماه دوم سال، ممکن است وضعیت اقتصادی کاملا متفاوت باشد.


گزارش بازار آهن هفته پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۲ 

می توان اینطور متصور بود که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳، روند قیمت‌ها ثابت باشد یا حتی با نوسان کاهشی؛ چرا که معمولاً در سه ماهه نخست، عرضه بیشتر از تقاضا هست. از طرفی تعطیلی‌های فروردین و ماه رمضان هم باعث می‌شود بازار، عملاً یک‌ماه نیمه‌تعطیل باشد، اما بعد از  آن با توجه به این که هزینه‌های تولید با احتساب افزایش نرخ مالیات، افزایش حقوق و دست ومزد، افزایش کرایه‌ها، افزایش حمل و نقل و افزایش نرخ مواد اولیه، بالا برود، بعد از خرداد شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم؛ هر چند بعید به نظر می‌رسد که بازار آهن از رکود خارج شود.

با توجه به رویدادهای سیاسی آمریکا و تغییرات سالانه نرخ دلار در نیمه دوم سال، روند افزایش قیمت‌ها شدت بیشتری به خود می‌گیرد. تمامی آنچه که گفته شد با توجه به داده‌های ما تا امروز است. تغییرات سیاسی، جنگ، تصمیماتی که  شبانه یا روزهای جمعه گرفته می‌شود و امثالهم، هرکدام می تواند روند کلی اقتصاد را تحت تأثیر قرار بدهد که ما از آنها بی‌اطلاعیم. امسال با همه خوبی ها و بدی ها گذشت. مجموعه سایت و دیجیتال مارکتینگ آهن ملل در طول این یک‌سال، سعی داشته تا ضمن اطلاع رسانی در حوزه آهن و فولاد، نسبت به مشکلات موجود اقتصادی و اجتماعی بی‌تفاوت نبوده باشد. پیشاپیش سال نو را به شما عزیزان تبریک می‌گوییم و امیدواریم سالی پُربرکت برای همه مردم ایران باشد. نظر شما درباره‌ی بازار فولاد، اقتصاد کشور، دلار و … در سال آینده چیست؟