استاندارد میلگرد ساختمانی + ضوابط پذیرش آزمایش میلگرد

از مهمترین مواردی که مهندسان عمران و سازه در پروژه های ساختمانی خود در نظر می گیرند، استاندارد میلگرد ساختمانی است. میلگرد، قبل از این که در ساختمان‌سازی به کار رود، تحت آزمایش هایی مانند مقاومت، شکل ظاهری، ترکیبات شیمیایی و غیره قرار می گیرد. این آزمایش ها با توجه به استاندارد میلگرد ۳۱۳۲ ملی در آزمایشگاه های دارای صلاحیت انجام می شود. با این حال، یک سری ضوابط پذیرش آزمایش میلگرد هم وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

نسخه صوتی استاندارد میلگرد ساختمانی


انواع استاندارد میلگرد ساختمانی

میلگردهای ساختمانی که در ایران تولید می گردند طبق استانداردهای DIN 488 آلمان، BS 4449 بریتانیا، JIS G 3112 ژاپن، ۳۱۳۲ ایران، GOST 5781 روسیه و ISO 6935 بین الملل تولید می شوند. در بخش های بعدی، این موارد را به طور کوتاه معرفی می کنیم.

۱. استاندارد میلگرد ۳۱۳۲

در راستای ارتقاء کیفیت میلگردهای تولیدی در ایران، سازمان ملی استاندارد، استاندارد ۳۱۳۲ را در بهمن ماه ۱۳۷۱ مصوب کرد. بعد از آن، تمامی کارخانه ها موظف به رعایت استاندارد ملی میلگرد شدند.

۲. استاندارد GOST 5781 روسیه

گریدهای رایج در بازار که با نام A1، A2، A3 و A4  می شناسیم بر اساس همین استاندارد GOST 5781 روسیه هستند. استانداردی قدیمی است که در کارخانه های برتر کشور از جمله ذوب آهن از آن استفاده می شود و برای تولید مقاطع گرم نورد دیده و سازه های فولادی-آهنی از پیش تنیده طراحی شده است.

۳. استاندارد ASTM A615 آمریکا

استاندارد astm، مخفف انجمن آزمون و مواد آمریکا است که هر ۵ سال یکبار، انتشارات خود را بازبینی می کند. بیش از ۱۲۰۰ استاندارد توسط این انجمن تعریف شده است که نزدیک به ۲۰۰ گرید آن مربوط به فولاد می شود. در این بین، استاندارد ASTM A615 مختص به میلگردهای ساده و آجدار برای تسلیح بتن است.

۴. استاندارد DIN 488 آلمان

آلمان همیشه در بخش صنعت، نوآوری داشته و پیشتاز بوده است. DIN 488  از استانداردهای آلمانی است که برای مقررات استفاده میلگردهای فولادی در بتن کاربرد دارد.

۵. استاندارد BS 4449 بریتانیا

استانداردی است که بیشتر برای میلگردهای صادراتی استفاده می شود و در ایران، کارخانه هایی همچون فولاد کویر کاشان، کارخانه میلگرد سلفچگان و  روهینا جنوب از آن استفاده می کنند.

۶. استاندارد JIS G3132 ژاپن

این استاندارد ژاپنی، راهنمایی جامع برای میلگردهای نورد گرم ساده و آجدار است که توسط انجمن استاندارد ژاپن (JIS) منتشر می شود. در این راهنما انواع گریدهای فولاد مهم برای تولید میلگرد، مانند SD295 و SR23 آمده است.

۷. استاندارد ISO 6935 بین الملل

به عنوان استاندارد پایه برای برخی استانداردها استفاده می شود. علاوه بر مشخصات فنی میلگرد، شرایط تحویل این محصول فولادی در آن ذکر شده است. البته این راهنما، هم فولادهای قابل جوشکاری و هم غیر قابل جوشکاری را در بر می گیرد.

انواع استاندارد میلگرد ساختمانی

 استاندارد آزمایش میلگرد

برای آزمایش میلگرد از استاندارد ملی میلگرد ۳۱۳۲ بیشتر استفاده می شود که منبع آن استانداردهای DIN488، ISO 6935،BS 4449، GOST 5781 و ASTM A615 هستند. در استاندارد تست میلگرد دو نوع آزمایش مخرب و غیر مخرب معرفی می شود. در نوع مخرب، میلگرد به صورت فیزیکی آزمایش می شود و ممکن است بشکند، ولی در نوع غیر مخرب، میلگرد را با اشعه ایکس یا آزمایش های شیمیایی، مانند کربناته‌کردن بررسی می کنند.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: ۶ روش تست میلگرد؛ نحوه اجرا و اهمیت آزمایش میلگرد

تست میلگرد

مراحل تأیید میلگرد در ساختمان

قبل از این که میلگرد برای ساختمان سازی استفاده شود باید توسط آزمایشگاه های میلگرد و بتن ذی صلاح، ارزیابی و تأیید شوند. همچنین، به منظور اجرای بند ۵ از ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی، سازمان نظام مهندسی، ماهانه گزارشی را از این آزمایشگاه ها دریافت می کند و نتایج را به صورت پایش شده به اطلاع عموم می رساند.

در این گزارش، کل نمونه های ارسال‌شده همراه با نمونه های ردشده، قابل نمایش هستند. در شکل زیر، یک نمونه از این نمودارها را می بینید.

اطلاعات آماری نتایج ازمایش میلگرد خرداد 1403

اما دقیقا ضوابط پذیرش آزمایش میلگرد چه مواردی هستند و  بر چه اساسی ارزیابی می شوند؟ در ادامه، این موارد را به صورت مرحله به مرحله معرفی کرده ایم.


بررسی شکل ظاهری میلگرد

برای تشخیص میلگردها از روی ظاهر، از استاندارد میلگرد ۳۱۳۲ استفاده می شود. بر این اساس، میلگردهای A2 (AII) آج مارپیچی، میلگردهای A3 (AIII) آج جناغی و میلگرد A4 (AIV)، آج زیگزاگ مرکب دارند که در شکل زیر، آنها را مشاهده می کنید.


نشانه گذاری روی میلگرد

میلگردها دارای علامت اختصاری هستند که نشان‌دهنده روش تولید و کارخانه تولیدکننده آن هستند. به عنوان مثال، علامت “T”  نشان دهنده تولید میلگرد به روش ترمکس است. در جدول زیر این علائم را مشاهده می کنید.

شماره ردیفطبقه بندیعلامت مشخصهکد نشانه گذاری
۱میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی)آج ۳۴۰J
۲آج ۳۵۰L
۳میلگرد آجدار جناغی (یکنواخت یا دوکی)آج ۴۰۰C
۴آج ۴۲۰H
۵میلگرد آجدار مرکب (دوکی)آج ۵۰۰S
۶آج ۵۲۰F
علامت اختصاری میلگرد

هر کارخانه میلگرد، دارای نشانه‌گذاری های خاص است. برای اطلاعات بیشتر، می توانید به صفحه علامت اختصاری میلگرد کارخانه های ایران هم نگاه کنید.

نمونه برداری

در  مرحله سوم باید چند نمونه به آزمایشگاه میلگرد ارسال شود. بر اساس ضوابط نمونه برداری و پذیرش میلگرد و ارزیابی نتایج کمیسیون تخصصی عمران، در هر سری باید ۵ نمونه آزمایشی ارسال شود. ارسال نمونه های آزمایشی میلگرد باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • به ازای هر ۵۰ تُن، یک سری میلگرد انتخاب شود.
  • از هر سایز میلگرد، یک سری ارسال شود.
  • از هر نوع فولاد، یک سری ارسال شود.

مشخصات هندسی میلگرد

منظور از مشخصات هندسی میلگرد، مواردی مانند طول آج، قطر اسمی، حداکثر ارتفاع برجستگی طولی و پارامترهای تخصصی دیگر هستند. این فاکتورها بر اساس استاندارد ملی میلگرد ارزیابی می شوند. در جدول زیر، این مشخصات را بر اساس استاندارد ۳۱۳۲ مشاهده می کنید.

قطر اسمی میلگردهای S240 میلی مترمیلگردهای ۳۴۰ و S۴۰۰ با آج دوکی)میلگردهای ۳۴۰ و S۴۰۰ با آج یک نواخت)میلگردهای ۵۰۰ با آج دوکی
قطر اسمی میلی مترقطر زمینه میلی مترحداکثر ارتفاع برجستگی طولی میلی مترقطر اسمی میلی مترقطر زمینه میلی مترقطر خارجی میلی مترقطر اسمی میلی مترقطر زمینه میلی مترقطر خارجی در بلندترین نقطه ی آج عرضی و یا آج طولی میلی متر
۶۶۵٫۷۰۰.۶۶۵٫۷۵    6٫۷۵                 –
۸٨۷٫۶۰۰٫۸۸۷٫۵۰۹٫۰۰          –
۱۰۱۰۹٫۵۰۱.۰۱۰۹٫۳۰۱۱٫۳۰            –
۱۲۱۲۱۱٫۴۰۱٫۲۱۲۱۱٫۰۰۱۳٫۵۰             –
۱۴۱۴ ۱۳٫۴۰۱٫۴۱۴١٣٫٠٠۱۵٫۵۰۱۴١٣٫٢٠    ۱۵٫۷۰        
۱۶۱۶۱۵٫۳۰۱٫۶۱۶۱۵٫۰۰۱۸٫۰۰۱۶۱۵٫۲۰ ١٨٫٢٠
۱۸۱۸١٧٫٣٠۱٫۸۱۸۱۷٫۰۰٢٠٫٠٠۱۸۱۷٫۲۰ ٢٠٫٢٠
٢٠٢٠۱۹٫۲۰۲٫۰۲۰۱۹٫۰۰٢٢٫٠٠۲۰۱۹٫۲۰ ٢٢٫٢٠
۲۲۲۲٢١٫٢٠٢٫٢۲۲٢١٫٠٠۲۴٫۰۰۲۲٢١٫٢٠ ۲۴٫۲۰
۲۵۲۵۲۴٫۰۳۲٫۵۲۵۲۴٫۰۰۲۷٫۰۰۲۵۲۴٫۲۰ ٢٧٫٢٠
۲۸۲۸۲۶٫۹۰۲٫۸۲۸۲۶٫۵۰۳۰٫۵۰۲۸۲۶٫۸۰ ٣٠٫٨٠
۳۲۳۲٣٠٫٧٨٣٫٢۳۲   ۳۰٫۵۰۳۴٫۵۰
۳۶۳۶۳۴٫۸۰۳٫۶۳۶   ۳۴٫۵۰۳۹٫۵۰
۴۰۴۰۳۸٫۵۰۴٫۰۴۰   ۳۸٫۵۰۴۳٫۵۰

اندازه گیری وزن میلگرد

پس از مشخص‌شدن شکل هندسی، نوبت به اندازه گیری وزن می رسد. وزن میلگردها در آزمایش باید در محدوده مجاز باشد. اگر وزن ها در این محدوده تعریف شده نباشند، باید قطر معادل آن را بر اساس وزن میلگرد تعیین کرد. در جدول زیر، محدوده مجاز وزن میلگردها را بر اساس استاندارد ۳۱۳۲ مشاهده می کنید.

وزن یک متر از میلگرد بر حسب کیلوگرمسایز میلگرد
حداقل وزنوزن استانداردحداکثر وزن
۰٫۳۶۳۰٫۳۹۵۰٫۴۲۶۸
۰٫۵۶۶۰٫۶۱۶۰٫۶۶۵۱۰
۰٫۸۳۹۰٫۸۸۸۰٫۹۳۶۱۲
۱٫۱۴۳۱٫۲۱۰۱٫۲۷۰۱۴
۱٫۵۰۹۱٫۵۸۰۱٫۶۵۱۱۶
۱٫۹۱۰۲٫۰۰۲٫۰۹۰۱۸
۲٫۳۵۸۲٫۴۷۰۲٫۵۸۱۲۰
۲٫۸۴۵۲٫۹۸۰۳٫۱۱۴۲۲
۳٫۶۷۵۳٫۸۵۰۴٫۰۲۳۲۵
۴٫۶۱۲۴٫۸۳۰۵٫۰۴۷۲۸
۶٫۰۲۶۶٫۳۱۰۶٫۵۹۳۳۲

نکته: جدول وزن میلگرد استاندارد به عنوان معیاری برای کیفیت میلگرد استفاده می شود. هر چه وزن میلگرد به وزن استاندارد نزدیک تر باشد، کیفیت بهتری دارد. جدول استاندارد میلگرد بر اساس جدول اشتال طراحی شده است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: جدول وزن میلگرد

وزن میلگرد

بررسی مشخصات مکانیکی میلگرد

برای این که میلگرد بتواند فشارهای کششی را تحمل کند و مقاومت کافی داشته باشد، باید در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. در این مرحله، میلگرد از لحاظ استحکام کششی و استحکام تسلیمی توسط دستگاه های تخصصی آزمایش می شود. در جدول زیر، این مشخصات را به صورت دقیق می بینید.

ردهعلامت مشخصهطبقه بندی از نظر شکل رویهطبقه بندی از نظر شکل پذیریمقاومت کششی حداقل مگا پاسکالتنش حد تسلیم و مگا پاسکالکرنش کسیختگی
حداقلحداکثرحداقل Asحداقل A10
S240س ۲۴۰سادهنرم۳۶۰۲۴۰۲۵۱۸
S340آج ۳۴۰آجدار مارپیچنیم سخت۵۰۰  ۳۴۰ ۱۸۱۵
S350آج ۳۵۰آجدار مارپیچنیم سخت۵۰۰۳۵۰۴۵۵۱۷ 
S400آج ۴۰۰آجدار جناغینیم سخت۶۰۰  400۱۶   12      
S420آج ۴۲۰آجدار جناغینیم سخت۶۰۰  420۵۴۵۱۶   –
S500آج ۵۰۰آجدار مرکبسخت          650  500۱۰ 8
S500آج ۵۰۰ سردآجدارسخت        ۵۵۰    500۱۲      –
S520آج ۵۲۰آجدار مرکبسخت۶۹۰۵۲۰۶۷۵       13

میلگرد غیر استاندارد چه مشخصاتی دارد؟

گاهی اوقات، خریداران به دلیل قیمت بیش از حد پایین و یا شرایط خرید راحت تر، میلگرد بی کیفیت خریده و متضرر می‌شوند. با این حال، جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا با ترفندهای زیر می توان میلگرد بی‌کیفیت را تشخیص داد.

قیمت بسیار پایین میلگرد

وقتی قیمت میلگرد بسیار پایین باشد، معامله مشکوک به نظر می رسد‌. قیمت میلگرد معمولا از هر برندی که باشد اختلاف فاحشی ندارد. تجربه نشان داده است که معمولا نوع بی کیفیت، نرخی کمتر از قیمت های رایج بازار دارد. بنا بر این، قبل از خرید باید قیمت میلگرد شرکت های مختلف را بررسی کرد.

لیست قیمت میلگرد

آهن ملل؛ فروش و اعلام قیمت انواع میلگرد

قیمت روز میلگرد

خوردگی

اصولا میلگردهای بی کیفیت، دارای خوردگی و شیار هستند. اولین کاری که خوردگی می کند، اکسیده‌کردن فولاد و ایجاد حفره های ریز در میلگرد است. با این کار، پوشش محافظ فولاد از بین می رود و لکه های قهوه‌ای رنگ روی میلگرد ایجاد می کند.

وزن میلگرد

وزن، یکی از راه های شناسایی میلگرد تقلبی از اصل و تشخیص میلگرد بی کیفیت است. میلگردهای باکیفیت، وزن بیشتری دارند؛ زیرا باید تحمل بارهای سازه را داشته باشند. برای اطمینان حاصل از وزن میلگرد، از جدول اشتال استفاده می شود که استانداردی جهانی است. میلگردهایی که وزنشان از این استاندارد بیش از حد دور یا نزدیک باشند، غیر استاندارد هستند.


کلام آخر

میلگرد ساختمانی بر اساس استاندارد میلگرد ۳۱۳۲ تولید می شود که مبنای آن، استاندارهای آلمان، آمریکا، روسیه، بریتانیا و ژاپن است. میلگردهای تولیدی، قبل از این که وارد پروژه های ساختمانی شوند، از لحاظ خواص مکانیکی، شکل ظاهری و هندسی در آزمایشگاه های ذی صلاح بررسی می شوند. ضوابط پذیرش آزمایش میلگرد توسط کمیسیون تخصصی عمران تهیه و تدوین می شود که آزمایشگاه ها، موظف به پیروی از آنها هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.