افزایش نرخ شمش فولادی

طی هفته گذشته، قیمت شمش فولادی در FOB دریای سیاه افزایش داشت به طوری که به ۴۸۲ دلار رسید. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این افزایش قیمت شمش می تواند به دلیل افزایش تقاضا، کاهش عرضه در بازار جهانی و یا تغییر در هزینه های حمل و نقل باشد.

با این حال، قیمت شمش فولادی  FOB چین نسبت به هفته گذشته ۲.۵۸ درصد کاهش داشت. همچنین قیمت شمش تانگشان به ازای ۱۳ درصد ارزش افزوده، کاهش ۱۱ دلاری به ازای هر تُن داشت. شمش های عرضه شده چین در سایز ۱۵۰*۱۵۰، ۱۲ متری و بر اساس استاندارد اروپایی EN 1005 با کیفیت Q235 بودند که ظرفیت عرضه آن در بازه ۵ تا ۱۰ هزار تُن قرار داشت.


روند قیمت شمش فولادی صعودی است؟

به گفته تحلیلگران، قیمت شمش فولاد می تواند تا حدی صعودی باشد. با این حال به شرایط مختلف مانند میزان عرضه و تقاضا، نوسان دلار و شرایط ژئوپُلتیکی منطقه دارد. دولت ها برای حمایت از صنعت داخلی خود، تعرفه های وارداتی اعمال می کنند که می تواند قیمت شمش را در بازار جهانی تحت تأثیر قرار دهد. کارشناسان پیش بینی می کنند احتمال اینکه در اواخر هفته جاری قیمت شمش فولادی افزایشی شود (رشد ۵ دلاری)، وجود دارد.

منطقه دریای سیاه، از لحاظ سیاسی و اقتصادی، منطقه ای بسیار حساس و استراتژیک به شمار می رود و به عنوان پُل تجارتی بین اروپا و آسیا عمل می کند، به ویژه که کشورهای بزرگ صنعت فولاد مانند روسیه و ترکیه در این ناحیه قرار دارند. از طرفی، هر گونه تغییر در نرخ شمش فولادی کشورهای بزرگ مانند چین که ۵۴ درصد از تولید فولاد جهان را در اختیار دارد، می تواند روی نرخ شمش فولاد تأثیر به سزایی بگذارد.


نوسانات ارزی و قیمت شمس فولادی

از آنجایی که معاملات محصولات فولادی از جمله شمش در جهان به دلار است، نوسانات ارزی در تعیین نرخ شمش، نقش بزرگی ایفاء می کند. به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار، ارزش قیمت محصولات فولادی ایران در بازار جهانی نیز پایین می آید و جذابیت بیشتری برای خریداران خارجی پیدا می کند.

همچنین، هزینه های حمل و نقل را باید در نظر گفت. با بالا رفتن نرخ دلار، هزینه های حمل  و نقل نیز افزایش می یابد. ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان شمش فولادی در خاور میانه است که مقاصد آن عمدتا کشورهای همجوار همچون ارمنستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان هستند.


افزایش نرخ شمش و قیمت میلگرد صادارتی

طبق مقایسه قیمت میلگرد در ایران و عراق که اخیرا انجام شد، قیمت میلگرد صادراتی ایران بین ۴۷۵ تا ۴۸۵ دلار به ازای هر تُن در هفته گذشته بود. در صورت افزایش نرخ جهانی شمش، امکان افزایش قیمت میلگرد صادراتی نیز وجود دارد. با این حال، هنوز نرخ پایین میلگرد ایران در بازار عراق و کشورهای همجوار، همچنان برای خریداران خارجی جذاب است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.