ورق st12 چیست؟ (مشخصات و کاربرد)

ورق روغنی st12 یکی از پرکاربردترین ورق‌های روغنی است که قابلیت کشش معمولی داشته و در صنعت خودرو، لوازم برقی و ساخت و ساز استفاده می‌شود. ورق روغنی st12 از فولاد کم کربن و از طریق فرآیند نورد سرد تحت استاندارد DIN1623 ساخته می‌شود. ابعاد، مشخصات مکانیکی و آنالیزشیمایی ورق st12 که در این مقاله معرفی می‌کنیم، باعث شده این ورق در بین ورق‌های نورد سرد محبوبیت زیادی داشته باشد.

نسخه صوتی مقاله ورق st12چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول ورق st12 (ورق نورد سرد st12 – ورق روغنی st12)
۲ استاندارد تولید DIN1623
۳ گرید ورق st12
۴ عرض ورق ۱ متر و ۱.۲۵ متر
۵ ضخامت ورق ۰.۳ تا ۳.۵ میلی‌متر
۶ روش تولید فرآیند نورد سرد
۷ کاربرد صنعت خودرو – ساخت و ساز – ساخت ماشین‌آلات – ساخت محصولات فلزی – بسته‌بندی

ورق st12 چیست؟

ورق نورد سرد st12 که به آن ورق روغنی st12 نیز می‌گویند، یکی از پرکاربردترین ورق‌های روغنی با کشش معمولی است که کیفیت سطح بالایی دارد. این ورق از ضخامت ۰.۳ تا ۳.۵ میلی‌متر و در عرض‌های ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ میلی‌متر قابل تولید است. ورق st12 به دلیل دقت ابعادی و سطح صاف و صیقلی، اغلب برای کاربردهایی که ابعاد دقیق مهم است و یا مواردی که زیبایی ظاهری اهمیت دارد، استفاده می‌شوند.

ورق st12 چیست؟

جالب است بدانید تمام ورق‌های سرد با استفاده از ورق نورد گرم ساخته می‌شوند. به این صورت که ورق نورد گرم بعد از خروج از خط تولید، در چند مرحله پردازش می‌شود، این فرآیند پردازش در دمای محیط و توسط غلتک های نورد سرد انجام می‌شود. این کار باعث بالا رفتن دقت ابعادی و کیفیت سطحی انواع ورق سرد می‌گردد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: انواع ورق سرد، ویژگی ها و کاربرد

انواع ورق سرد

ابعاد ورق st12

ورق st12 به صورت رول و شیت و با ابعادی که در ادامه آورده‌ایم، در بازار عرضه می‌شوند.

  • ضخامت ورق st12: قابل تولید از ۰.۳ تا ۳.۵ میلی‌متر
  • عرض ورق st12: قابل تولید در عرض های ۱ متر، ۱.۲۵ متر،
  • طول ورق st12: ورق‌های شیت معمولا طول ۲ و ۲.۵ متر دارند.

هنگام تعیین ابعاد ورق st12 برای خرید، مهم است که به کاربرد مورد نظرتان توجه کنید. ضخامت بیشتر روی استحکام و وزن ورق تاثیر می‌گذارد، در عین حال ضخامت پایین برای ساخت محصولات ظریف مناسب است. در نتیجه ابعاد انتخابی باید با سایر اجزاء پروژه و نوع کاربردتان سازگاری داشته باشد.


ویژگی‌ها و مزایای ورق st12

ورق روغنی st12 معمولا با ویژگی های زیر قابل شناسایی است:

مزایا و ویژگی‌های ورق st12
  • دارای سطحی صاف است و معمولا سطح آن روغنکاری می‌شود.
  • از دقت ابعادی با کمترین تلرانس برخوردار است.
  • محصولات ساخته شده با این ورق، مانند لوله و پروفیل‌ها از یکنواختی در لبه‌ها و همچنین گوشه‌های صاف و منظمی برخوردار هستند.
  • به دلیل پردازش اضافی برای تولید این محصول، معمولا قیمت بالاتری نسبت به ورق نورد گرم (ورق سیاه) دارند.

استاندارد ورق روغنی st۱۲

فولاد st12 مطابق استاندارد آلمانی DIN1623 نامگذاری شده است. در این استاندارد مشخصات و  ویژگی‌های فولاد و ورق نورد سردِ کم کربن St12 بیان شده است.

استاندارد معادل فولاد st12

معادل فولاد st12 در استانداردهای اتحادیه اروپا و دیگر استانداردهای بین‌المللی، با نام «استاندارد فولاد نورد سرد معمولی» معرفی شده و مطابق جدول زیر است:

نام استانداردItaly UNIEuropean old ENEngland BSFrance AFNORJapan JISGermany DIN,WNrUSAEU – EN
شماره استانداردFeP01FeP01CR4 FEP01C F12 FeP01SPCCFeP01 St12SAE1008 SAE1010DC01 (1.0330)
نام استاندارداستاندارد ملی ایران INSOInter ISORussia GOSTAustria ONORMCzechia CSNSweden SSChina GBSpain UNE
شماره استاندارد۵۷۲۳Cr01 CR22۰۸kpSt02F۱۱۳۲۱۱۱۴۲۰۸ ۰۸FAP00

آنالیز شیمیایی st12

عناصر به کار رفته در ورق st12 به صورت زیر است. به  طور کل محتوای کم کربن در ورق فولاد ST12 آن را نسبتاً منعطف و قابل خمکاری می‌کند.

ترکیب شیمیایی st12
نوع ورقکربن (C)منگنز (Mn)فسفر (P)گوگرد (S)آلومینیوم (Al)
ورق st12۰.۱۰≥۰.۵۰≥۰.۰۳۵≥۰.۰۳۵≥۰.۰۲۰≤

خواص مکانیکی ورق st12

با توجه به خواص مکانیکی ورق st12 که در ادامه آورده‌ایم، باید گفت ورق آهن st12 ورق سرد با قابلیت کشش معمولی است. ورق روغنی st12 به راحتی خم می‌شود و شکل می‌گیرد، اما مهرزنی* روی آن مجاز نیست.

* مهرزنی یا Stamping که به آن پرسکاری نیز می‌گویند، فرآیندی است که در آن ورق فلزی وارد دستگاه مهرزنی شده و توسط یک ابزار و یک  قالب، تحت فشار قرار گرفته و شکل نهایی تولید می‌شود.

خواص مکانیکی ورق st12
نوع ورقنقطه تسلیم (MPa)استحکام کششی (MPa)درصد کشیدگی
ورق st12۲۸۰≥۲۷۰  ~410۲۸%≤

کاربرد ورق st12

ورق فولادی st12 به دلیل محتوای کم کربن و قابلیت کشش معمولی، همچنین کیفیت سطح و دقت ابعادی بالا، در کاربردهای گسترده ای استفاده می‌شود که در ادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صنعت خودرو: به دلیل شکل‌پذیری خوبی که دارد، در تولید قطعات خودرو مانند پنل های بدنه، براکت‌ها و قطعات داخلی استفاده می‌شود.

لوازم برقی: دوام بالا و مقرون به صرفه بودن ورق روغنی st12 باعث شده از آن در ساخت وسایلی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و دستگاه تهویه استفاده فراوانی شود.

ساخت و ساز: ورق فولادی نورد سرد و کم کربن ST12 را می‌توان در ساخت و ساز برای کاربردهایی مانند سقف، سایه‌بان و اجزای ساختاری استفاده کرد و از استحکام و دوام آن مطمئن بود.

ساخت ماشین آلات: ورق  st12 به دلیل خواص مکانیکی و سهولت ساخت به عنوان ماده‌ای برای قطعات ماشین آلات، محفظه‌ها و فریم‌ها کاربرد دارد.

ساخت محصولات فلزی: در زمینه ساخت محصولات فلزی، این ورق فولادی برای ساخت اجزای محصولات از طریق خمش، جوشکاری و برش مناسب است.

بسته‌بندی: ورق فولادی st12 به دلیل استحکام و مقاومت نسبی برابر خوردگی می‌تواند در صنعت بسته‌بندی برای ساخت ظروف، جعبه و قفسه استفاده شود.

کاربرد ورق st12

مواردی که بالا اشاره کردیم، تنها چند نمونه از کاربردهای ورق آهن روغنی و کم کربن ST12 است. به  طور کل تطبیق‌پذیری این ورق به همراه ابعاد و خواص ویژه‌ای که دارد، آن را به انتخابی محبوب در بسیاری از صنایع تبدیل کرده است.


قیمت ورق st12

قیمت ورق‌های نورد سرد همواره بیشتر از ورق نورد گرم است. دلیل آن نیز پردازش اضافی است که روی ورق‌های نورد سرد انجام می‌شود تا ورقی با کیفیت سطحی بهتر و دقت ابعادی بالاتر تولید شود. در بین انواع ورق نورد سرد یا ورق روغنی نیز، با توجه به نوع فولاد و خواص آن، قیمت ورق روغنی متفاوت خواهد بود، مثلا قیمت روز ورق st12 که قابلت کشش معمولی دارد، کمتر از قیمت ورق فوق کشش st14 است.

اگر می‌خواهید قبل از خرید ورق روغنی، در جریان نوسان قیمت آن باشید، می‌توانید در لینک زیر قیمت ورق روغنی اصفهان را در سایزهای مختلف را مشاهده کنید.

استعلام قیمت و خرید ورق روغنی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق سرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت ورق روغنی

سخن آخر

به طور خلاصه می‌توان گفت ورق st12، ورق فولادی کم کربن نورد سرد با قابلیت کشش معمولی است. این ورق نورد سرد (ورق روغنی) از ضخامت ۰.۳ تا ۳ میلی متر قابل تولید است. به دلیل خواص مکانیکی و قابلیت شکل‌دهی خوبی که دارد، تطبیق‌پذیری بالایی در صنایع مختلف ارائه می‌دهد و معمولاً در ساخت قطعات خودرو، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.