سرگیجه در بازار آهن تا کی ادامه دارد؟

طی روزهای اخیر در پی خبر شهادت سید حسن نصرالله و درگیری های منطقه در لبنان، نرخ دلار و به تبع آن بازار آهن تحت تأثیر قرار گرفت. هر چند برخلاف انتظارها، نرخ دلار تنها یک روز پس از فاجعه لبنان، عقب نشینی کرد و به همان کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت. اما روز بعد، مجددا ۶۱ هزار تومان را در اواسط روز لمس کرد. همچنین از اوایل امروز در پی حملات زمینی اسرائیل به لبنان، دلار ۶۰۰ تومان افزایش یافت.


بورس کالا، مزید بر علت

در گیری و تنش های منطقه از یک طرف و نوسان های زیاد مقاطع فولادی از طرف دیگر، باعث شد بازار آهن دچار هیجان شود، به نحوی که قیمت میلگرد تقریبا در بازه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان نوسان داشت. تحرکات بورس هم در این شرایط، مزید بر علت شد، زیرا در روزهای اخیر استقبال چندانی از عرضه های ارائه شده نشد.

امروز با پایان معاملات بورس کالا، بیش از ۲ میلیون تُن محصول فولادی از تابلوی معاملات حذف شد، به طوری که از ۲ میلیون ۳۰۵ هزار ۴۳۷ تُن محصول فولادی، فقط ۱۱۶ هزار و ۸۰۰ تُن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت.


جوّ بازار آهن تا آخر ماه

با شرایط کنونی بازار، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سرگیجه در بازار آهن تا آخر ماه همچنان باقی خواهد ماند؛ زیرا تا دلار از هیجانات خود فروکش کند و تنش های منطقه کمتر شود، زمان می برد. با این حال، این مسئله را باید در نظر گرفت که بازار آهن دیگر مانند گذشته، کشش افزایش قیمت در پی افزایش نرخ دلار را ندارد.


قیمت میلگرد تا آخر ماه به همین منوال است؟

با اینکه بازار آهن در روزهای اخیر با نوسانات جزئی روبه‌رو بود، ولی با شرایط پیش آمده، امکان افزایش نرخ های میلگرد وجود دارد؛ البته قمیت میلگرد در صورتی بالا می رود که در هفته های آتی، تقاضا برای آن بیشتر شود. فعلا که این مقطع فولادی حرکت نوسانی و ثابتی را پیش گرفته است.


از مقاطع فولادی دیگر چه خبر؟

نگاه کارشناسان اقتصادی به مقاطع دیگر متفاوت است. در بخش مقاطع تخت، پیش بینی می شود قیمت ورق افزایش نسبی داشته باشد، کما آنکه در سال قبل همین اتفاق رخ داد و جهش ۲۰۰۰ تومانی در نرخ ورق ها به ویژه ورق سیاه تا آخر مهر ماه رخ داد. بخش پروفیل همچنان ثابت بوده است و پیش بینی می شود تا آخر این ماه تقریبا همین روند باقی بماند.

البته عوامل دیگری هم دست به دست هم می دهند تا بازار به همین حالت باقی بماند. مثلا چند روز پیش رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی از کسری برق کارخانه های فولادی خبر داد.  بر اساس این خبر، پیش بینی شده که کشور در سال ۱۴۰۴ با مشکل کمبود برق ۲۴ هزار مگاواتی روبرو خواهد بود. اگر چه، برنامه های خرید پانل های خورشید به عنوان انرژی های تجدید پذیر و جایگزینی برای سوخت طراحی شده است، ولی باز هم در کوتاه مدت حداقل جوابگوی این آشفته بازار نیست. قطعی گاز و مسئله ناترازی گاز هم می تواند مزید بر علت شود.

اینکه این روند به چه سمت و سویی پیش می رود، باید منتظر بمانیم تا دولت چه سیاست هایی را در زمینه مهار بازار اتخاذ خواهد کرد، حالا با کنترل دلار یا اتخاذ راهبردهای جدید.

پیش بینی تغییر روند بازار آهن به خریداران آهن آلات بسیار کمک می کند. استفاده از یک منبع موثق برای اطلاع از آخرین اخبار لحظه ای آهن خرید را آسان و مطمئن تر می کند و می توان تصمیمات عاقلانه ای گرفت.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.