وزن تیرآهن

ویدئو نحوه محاسبه وزن انواع تیرآهن

یکی دیگر از مهم ترین مقاطع فولادی پر کاربرد تیرآهن است که در صنعت ساختمان سازی به وفور استفاده می شود؛ در واقع باید این طور بیان کرد که تیرآهن از اصلی ترین پروفیل های ساختمانی محسوب می شود که به واسطه انواع و سایزهای مختلف، توانسته در قسمت های مختلف سازه به کار گرفته شود. تیرآهن جایگاه بسیار مهمی در ساخت و سازهای مهم از قبیل ساخت انواع پل، سدها و آسمان خراش ها ایفا می کند.

m
mm
mm
mm
mm
kg

انواع تیرآهن؛ عاملی مهم در محاسبه وزن تیرآهن

تیرآهن ها هم مانند سایر مقاطع فولادی، انواع و استانداردهای مختلفی دارند. لازم است بدانید وزن انواع تیرآهن بسته به سایز و استاندارد تولید، متفاوت است و با استفاده از پارامتر وزن تیرآهن می توان به اطلاعات مهمی مانند قیمت تیرآهن دست یافت. در هنگام خرید تیرآهن، آشنایی با انواع تیرآهن و وزن هر کدام یکی از موارد مهم می باشد که باید به آن توجه ویژه ای نمود. تیرآهن ها معمولا با استانداردهای زیر تولید شده و در بازار مصرف موجود می باشند:

  • تیرآهن IPE (استاندارد اروپا و ایران)
  • تیرآهن INP (استاندارد چین و روسیه)
  • تیرآهن IPB (بال پهن)
  • تیرآهن لانه زنبوری CPB

با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و افزایش ارتفاع ساختمان ها، فشار و وزن وارد شده به ساختمان، بیشتر می شود، لذا به تیرهای محکم تری نیاز است از این رو وجود انواع تیرآهن با سایزها و ساختار مختلف می تواند بسیار راهگشا باشد.

تیرآهن ها در طول های ۶ تا ۱۴ متر تولید می شوند که طول استاندارد تیرآهن ها همان 12 متر می باشد. از متداول ترین انواع تیرآهن، می توان به تیرآهن INP ,IPE و IPB اشاره کرد. این مقطع فولادی، به دو صورت I شکل و H شکل تولید و به بازار عرضه می شود.

تیرآهن هایی که شکل I انگلیسی دارند، سری INP و IPE هستند که محبوبیت بالایی در صنعت ساختمان سازی نیز دارند. البته این دو مدل تفاوت هایی نیز با هم دارند. در تیرآهن INP ، ضخامت بال ها یکسان نیست و در ابتدا ضخامت بال ها کم بوده و کم کم در نزدیکی جان، به ضخامت افزوده می شود و شیبی در حدود 14 درجه به خود می گیرد.

تیرآهن IPB به شکل H انگلیسی می باشد. این نوع تیرآهن که به آن تیرآهن هاش نیز می گویند، بال های پهن تری نسبت به تیرآهن IPE دارد. ارتفاع تیرآهن IPB تقریبا بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر است.

تیرآهن IPB در سه نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تولید می‌ شوند. این تیرآهن به دلیل مقاومت بالایی که دارد، در ساخت ستون های ساختمانی استفاده می شود. هریک از این تیرآهن ها دارای وزن اختصاص به خود هستند، همچنین برای محاسبه وزن آن ها نیز باید به صورت اختصاصی عمل کرد. در ادامه فرمول محاسبه وزن هریک از تیرآهن ها به صورت اختصاصی بیان می گردد.

آیا قصد خرید تیرآهن دارید؟

تیرآهن به عنوان پر مصرف ترین محصول فولادی در صنعت ساختمان سازی مطرح است. از این رو بر سر قیمت این محصول رقابت زیادی اعمال می شود. اما اگر شما قصد خرید تیرآهن دارید، می تواندی با مراجعه به صفحه قیمت تیرآهن در سایت آهن ملل، به راحتی قیمت انواع تیرآهن را از تمامی کارخانه ها بررسی کنید و خرید مطمئنی را تجربه کنید.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن

تیرآهن شناخته‌ ترین مقطع فولادی در ساختمان‌سازی است که از گذشته نیز حجم مصرف بالایی به عنوان ستون در اسکلت ساختمان داشته است، به همین خاطر محاسبه دقیق وزن تیرآهن می تواند در وزن سازه موثر باشد. تفاوت انواع تیرآهن موجود در بازار آهن آلات، مربوط به نسبت اندازه های بال و جان در تیرآهن می‌باشد. به عنوان مثال تیرآهن هاش نسبت به دیگر تیرآهن‌ ها دارای بال‌ هایی عریض‌ تری است.

از سویی دیگر هر یک از این محصولات دارای چگالی مشخصی هستند. برای محاسبه وزن تیرآهن، استفاده از چگالی و مشخصات هندسی ضروری است. برای محاسبه وزن تیرآهن باید از اندازه‌ سطح مقطع و طول تیرآهن اطلاع داشته باشید. در حالت کلی فرمول محاسبه وزن تیرآهن به شکل زیر است:

فرمول محاسبه وزن تیرآهن

وزن مخصوص تیرآهن (از جدول اشتال تیرآهن) ⨯ طول تیرآهن (m) = وزن تیرآهن

در این فرمول باید وزن اختصاصی تیرآهن برای هر نوع را از جدول اشتال تیرآهن به دست آورد. جدول اشتال یک مرجع معتبر و استاندارد در این حوزه است که وزن تیرآهن به ازای هر متر از آن به تفکیک سایز و نوع محصول، قابل مشاهده می باشد.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن IPE

با توجه به اینکه وزن تیرآهن IPE نیز به جدول اشتال خاص خود نیازمند است، بهتر است برای محاسبه وزن این تیرآهن هم به صورت اختصاصی عمل کنید. در عمل فرمول محاسبه وزن تیرآهن IPE با فرمول قبل یکسان است اما وزن تیرآهن در جدول متفاوت خواهد بود.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن

وزن یک متر تیرآهن IPE (از جدول اشتال) ⨯ طول تیرآهن (m) = وزن تیرآهن IPE

فرمول محاسبه وزن تیرآهن CPE

تیرآهن لانه زنبوری به واسطه ساختار و نحوه تولید خاص آن، نیازمند این است که حتما در زمان محاسبه وزن یک شاخه 12 متری از آن به وزن اختصاصی جدول اشتال تیرآهن لانه زنبوری دقت نمود. لازم به ذکر است وزن تیرآهن لانه زنبوری به نسبت دیگر انواع تیرآهن های تولید شده، سبک تر می باشد و دلیل آن هم وجود حفره هایی در جان تیرآهن است. با این حال شما می توانید وزن یک شاخه تیرآهن لانه زنبوری را با استفاده از داده های جدول اشتال به صورت زیر محاسبه نمایید.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن

وزن یک متر تیرآهن لانه زنبوری (از جدول اشتال) ⨯ طول تیرآهن (m) = وزن تیرآهن CPE

فرمول محاسبه وزن تیرآهن دوبل

از تیرآهن های دوبل برای مستحکم سازی قسمت های از سازه مانند پوشش دهانه سقف ها و یا سازه هایی که نیاز به استحکام بالایی می باشد استفاده می گردد. برای تولید این نوع تیرآهن، می بایست از دو تیرآهن در کنار هم که می توان آن ها را به یکدیگر جوش داد، استفاده کرد. با توجه به اهمیت این نوع تیرآهن در ساخت و ساز نیاز است وزن آن به صورت دقیق محاسبه گردد. شما می توانید وزن تیرآهن دوبل را از طریق فرمول زیر و جدول اشتال به دست آورید. البته لازم به ذکر است که نوع تیرآهن استفاده بسیار مهم است. اکثر از تیرآهن هاش برای تولید تیرآهن دوبل استفاده می شود.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن

وزن یک متر تیرآهن (از جدول اشتال) ⨯ 2 ⨯طول تیرآهن (m) = وزن تیرآهن دوبل

شرکت آهن ملل به عنوان مهم ترین منبع اطلاعات آهن آلات، قیمت روز محصولات فولادی وزن تیرآهن معمولی، وزن تیرآهن بال پهن ۱۲ متری و وزن هاش سنگین عریض را به صورت جدول های جداگانه آورده است.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن به ازای هر کارخانه

همانطور که می دانید کارخانه های بسیاری مشغول به تولید تیرآهن هستند که محصول نهایی هر کدام بسته به کیفیت و دستگاه های مورد استفاده، از وزن ویژه ای برخوردار است. از همین خاطر مهم اتس که در زمان خزید تیرآهن به برند کارخانه دقت ویژه ای داشته باشید تا بر حسب سایز و اندازه های استاندارد ان کارخانه، ورن تیرآهن را به دست آورده و قیمت نهایی بار را تخمین بزنید.

در ادامه فرمولی با این احتساب آورده شده است که می بایست اندازه های تیرآهن همان کارخانه را وارد کنید.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن به ازای کارخانه

1000 / [چگالی ⨯ طول تیرآهن ⨯ (ارتفاع جان ⨯ ضخامت جان) + 2 ⨯ (عرض بال ⨯ ضخامت بال )] = وزن یک شاخه تیرآهن

کاربرد جدول وزن تیرآهن

برخی از خریداران محترم بر این باورند که به دلیل این که تیرآهن یک کالای تخصصی است، رسیدن به وزن آن دشوار می باشد. بر همین اساس، شما در صورت خرید، تنها به صحبت های کارشناسان فروش حوزه آهن آلات اطمینان می کنید. این در صورتی است که شما می توانید با استفاده از فرمول محاسبه وزن تیرآهن (در قسمت قبل بیان شد) یا با استفاده از جدول وزن تیرآهن زیر در کم ترین زمان ممکن و با اطمینان کامل از استاندارد بودن وزن تیرآهن در جدول زیر، از خرید خود حاصل نمایید.

با استفاده از جدول وزن تیرآهن و حتی بدون استفاده از فرمول می توانید به راحتی وزن تیرآهنی که قصد خرید آن را دارید، بیابید و شکی در قیمت اعلام شده تیرآهن نداشته باشید و از سواستفاده افراد سودجو در امان بمانید. در ادامه به ازای هر نوع تیرآهن، جدول وجود دارد که اندازه تمامی قسمت های تیرآهن در سایزهای مختلف به همراه وزن آن در شاخه 1 متری و 12 متری بیان شده است.

جدول وزن تیرآهن معمولی ( IPE )

سایز تیرآهن ارتفاع عرض بال ضخامت جان ضخامت بال وزن شاخه ۱ متری
kg
وزن شاخه ۱۲ متری
kg
تعداد شاخه در هر بسته تعداد شاخه در تریلر
۸ ۸۰ ۴۶ ۳٫۸ ۵٫۲ ۶ ۷۲
۱۰ ۱۰ ۵۵ ۴٫۸ ۵٫۷ ۸٫۱ ۹۸
۱۲ ۱۲۰ ۶۴ ۴٫۴ ۶٫۳ ۱۰٫۴ ۱۲۵ ۴۴ ۱۷۶
۱۴ ۱۴۰ ۷۳ ۴٫۷ ۶٫۹ ۱۲٫۹ ۱۵۵ ۳۶ ۱۴۴
۱۶ ۱۶۰ ۸۲ ۵ ۷٫۴ ۱۵٫۸ ۱۹۰ ۳۰ ۱۲۰
۱۸ ۱۸۰ ۹۱ ۵٫۳ ۸ ۱۸٫۸ ۲۲۶ ۲۴ ۹۶
۲۰ ۲۰۰ ۱۰۰ ۵٫۶ ۸٫۵ ۲۲٫۴ ۲۶۹ ۱۸ ۷۲
۲۲ ۲۲۰ ۱۱۰ ۵٫۹ ۹٫۲ ۲۶٫۲ ۳۱۵ ۱۶ ۶۴
۲۴ ۲۴۰ ۱۲۰ ۶٫۲ ۹٫۸ ۳۰٫۷ ۳۶۹ ۱۴ ۵۶
۲۷ ۲۷۰ ۱۳۵ ۶٫۶ ۱۰٫۲ ۳۶٫۱ ۴۳۴ ۱۲ ۴۸
۳۰ ۳۰۰ ۱۵۰ ۷٫۱ ۱۰٫۷ ۴۲٫۲ ۵۰۷ ۱۰ ۴۰
۳۳ ۳۳۰ ۱۶۰ ۷٫۵ ۱۱٫۵ ۴۷٫۳ ۵۹۰
۳۶ ۳۶۰ ۱۷۰ ۸ ۱۲٫۷ ۵۶ ۶۸۶
۴۰ ۴۰۰ ۱۸۰ ۸٫۶ ۱۳٫۵ ۶۳٫۶ ۷۹۶
۴۵ ۴۵۰ ۱۹۰ ۹٫۴ ۱۴٫۶ ۷۳٫۶ ۹۳۲
۵۰ ۵۰۰ ۲۰۰ ۱۰٫۲ ۱۶ ۹۰٫۷ ۱۰۸۹
۵۵ ۵۵۰ ۲۱۰ ۱۱٫۱ ۱۷٫۲ ۱۰۶ ۱۲۷۲
۶۰ ۶۰۰ ۲۲۰ ۱۲ ۱۹ ۱۲۲ ۱۴۶۴
دانلود نسخه PDF جدول وزنی تیرآهن معمولی

جدول وزن هاش بال پهن ۱۲ متری

سایز هاش
mm
وزن شاخه سبک
kg
وزن شاخه سنگین
kg
۱۰ ۲۰۰ ۲۴۴
۱۲ ۲۳۴ ۳۲۲
۱۴ ۲۹۹ ۳۹۰
۱۶ ۳۶۵ ۵۰۰
۱۸ ۴۲۶ ۵۹۰
۲۰ ۵۰۸ ۷۲۰
۲۲ ۶۰۶ ۸۲۸
۲۴ ۷۲۴ ۹۶۰
۲۶ ۸۱۸ ۱۰۷۵
۲۸ ۹۱۷ ۱۲۱۰
۳۰ ۱۰۶۰ ۱۳۷۰
۳۲ ۱۱۷۱ ۱۵۵۱
۳۴ ۱۲۶۰ ۱۶۰۳
۳۶ ۱۳۴۲ ۱۷۵۴
۴۰ ۱۸۶۹
دانلود نسخه PDF جدول تیرآهن بال پهن

جدول وزن هاش سنگین عریض ( IPBU-HE-M )

سایز هاش
mm
وزن شاخه ۱۲متری
kg
۱۰ ۵۰۱.۶
۱۲ ۶۲۵.۲
۱۴ ۷۵۸.۴
۱۶ ۹۱۴.۴
۱۸ ۱۰۶۶.۸
۲۰ ۱۲۳۶
۲۲ ۱۴۰۴
۲۴ ۱۸۸۴
۲۶ ۲۰۶۴
۲۸ ۲۲۶۸
۳۰ ۲۸۵۶
۳۲ ۲۹۴۰
۳۴ ۲۹۷۶
۳۶ ۳۰۰۰
۴۰ ۳۰۷۲
۴۵ ۳۱۵۶
۵۰ ۳۲۴۰
۵۵ ۳۳۳۶
۶۰ ۳۴۲۰
۶۵ ۳۵۱۶
۷۰ ۳۶۱۲
۸۰ ۳۸۰۴
۹۰ ۳۹۹۶
دانلود نسخه PDF جدول وزنی تیرآهن هاش سنگین

سوالات متداول


وزن تیرآهن دوبل= (طول تیرآهن * ۲) * وزن یک متر تیرآهن (از جدول اشتال)


وزن تیرآهن IPE= طول تیرآهن * وزن یک متر تیرآهن (از جدول اشتال)


وزن تیرآهن CPE= طول تیرآهن لانه زنبوری * وزن یک متر تیرآهن (از جدول اشتال)