وزن انواع لوله فولادی

لوله ها مقاطعی استوانه ای، توخالی و دو سر باز با مقطعی دایره ای شکل هستند که برای انتقال سیالات استفاده می شوند که از تنوع زیادی برخوردار هستند. از جمله این لوله های می توان به لوله های گازی، اسپیرال، مانیسمان، داربست، لنس، گوشت دار، api، آتشخوار، صنعتی، استنلس استیل یا همون فولاد ضد زنگ اشاره نمود. وجود تفاوت و تنوع در تولید این لوله ها نشان از این دارد که صنایع بسیاری درگیری استفاده از این محصول فولادی هستند از این رو باید هم از نظر کیفیت و هم از نظر ساختار به خوبی جوابگوی نیاز صنایع بزرگ چون خودروسازی، کشاورزی، پل سازی و … باشد.

هریک از این لوله ها بسته به ضخامت، سایز و طول شاخه می تواند از وزن متفاوتی برخوردار باشند که این مورد می بایست در زمان خرید و استفاده به آن دقت نمود. به همین خاطر در زمان خرید لوله، محاسبه دقیق وزن لوله می تواند تاثیر زیادی در خرید و انتخاب لوله مناسب داشته باشد. در ابتدا برای محاسبه راحت و آسان وزن لوله، می توانید از ماشین حساب زیر استفاده کنید.

محاسبه وزن لوله از طریق ماشین حساب

برای محاسبه وزن لوله از طریق ماشین حساب، شما می بایست اطلاعات مورد نیاز همچون طول لوله، قطر بیرونی لوله و ضخامت لوله را در قسمت های مشخص شده وارد نماید و در نهایت وزن دقیق و وزن رند شده محصول به شما نمایش داده می شود.

mm
mm
m
kg

نحوه ساخت لوله؛ عاملی مهم در تعیین وزن آن

روش تولید لوله ها به دو صورت درز جوش و بدون درز می باشد. در روش اول که روش درز جوش است که ورق ها به دور قالب مورد نظر کشیده و درز آن لحیم می شود. لوله های تولید شده به روش درز جوش از استحکام کمتری نسبت به لوله های بدون درز برخوردار هستند و به همین دلیل قیمت این لوله ها نیز کمتر می باشد.

در روش تولید لوله بدون درز، فولاد داغ را داخل قالبی می ریزند و لوله مورد نظر را تولید می کنند. لوله های تولیدی به این روش گران قیمت هستند و از استحکام بالایی برخوردارند. در این روش لوله ها با سایز ۵۰۰ میلیمتر تولید می گردد. لوله های فولادی با آلیاژهای فلزی آهن و سایر فلزات مانند آلومینیوم، منگنز و غیره ساخته می شوند و از استحکام و دوام بیشتری نسبت به لوله های آهنی برخوردارند.

برای پوشش لوله ها، از یک لایه روی در حمام روی داغ یا با فرآیند آبکاری گالوانیزه، استفاده می شوند. فلز روی برای انسان ضرری ندارد و از این رو فلزی ایده آل برای پوشش لوله های آب می باشد.

لوله های فولادی بادوام هستند؛ اما با گذشت زمان، به دلیل فرسایش پوشش روی آن ها مستعد خوردگی می شوند که به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض آب، منجر به خوردگی لوله می شود. میانگین طول عمر لوله های فولادی حدود ۵۰ سال است.

تا به اینجا با ساخت لوله و انواع آن آشنا شدید، در ادامه روش های اصولی که در بازار از آن استفاده می شود تا وزن انواع لوله را محاسبه کنند را بررسی می کنیم.

محاسبه وزن لوله با استفاده از جدول وزنی

قبل از خرید لوله های فولادی، بهتر است وزن لوله های فولادی را محاسبه نمایید تا دید بهتری از قیمت آن ها بدست آورید. وزن لوله های فولادی تاثیر مستقیمی بر قیمت آن ها می گذارد.

مطمئن ترین و بهترین راه برای به دست آوردن وزن لوله، استفاده از جدول وزنی لوله فولادی است. در سایت آهن ملل، شما می توانید جدول استاندارد وزن لوله های فولادی را مشاهده کنید.

در این جدول جامع وزن انواع لوله های فولادی در ابعاد مختلف آورده شده. کافیه ابعاد لوله مورد نظر را در این جدول پیدا و بدون انجام محاسبات، عدد وزنی لوله رو مشاهده کنید.

از جدول اشتال لوله چه می دانید؟

جدول اشتال از جمله بدیهیات مورد نیاز در خرید محصولات آهنی است. چرا که بیشتر محصولات و قطعات آهنی بر اساس جدول اشتال و استانداردهای آن تولید می گردند. آهن ملل نیز با استناد بر همین موضوع جدول اشتال لوله را در سایت خود فراهم کرده است و شما می توانید با مراجعه به این صفحه، به راحتی اطلاعات لازم در مورد استانداردهای لوله را به دست آورید.

محاسبه وزن لوله از طریق فرمول

همان طور که بیان شد جهت بدست آوردن وزن لوله های فولادی می توانید جداول وزنی یا از جدول اشتال استفاده نمایید. در صورتی که به هیچ کدام از آن ها دسترسی ندارید، می توانید از متر و کولیس، طول و ضخامت لوله ها را اندازه بگیرید و با فرمول زیر، وزن آن ها را محاسبه کنید.

محاسبه وزن لوله از طریق فرمول

1000/[3.14 ⨯چگالی آهن ⨯ طول لوله (m) ⨯ ضخامت لوله(mm) ⨯ (ضخامت لوله (mm)- قطر بیرونی(mm) )] = وزن لوله

فرمول بالا یک فرمول ثابت است اما می توان با جابه جایی یا تبدیل بعضی پارامترهای آن فرمول جدیدی استخراج کرد که این فرمول عبارت است از:

محاسبه وزن لوله از طریق فرمول

1000/ [3.14 ⨯چگالی آهن ⨯ طول لوله (m) ⨯ ضخامت لوله(mm) ⨯ قطر داخلی لوله (mm)]= وزن لوله

به دلیل دشوار بودن اندازه گیری قطر لوله و محاسبات ریاضی ممکن است استفاده از فرمول چندان برای خریداران خوشایند نباشد. در این صورت بهترین راه استفاده از محاسبه آنلاین وزن لوله و یا استفاده از جدول وزنی لوله خواهد بود.

در نظر داشته باشید وزن به دست آمده از روش هایی که گفته شد، وزن های استاندارد است و لازم است آن رابا عدد به دست آمده از باسکول نیز مقایسه کنید. نزدیک بودن این دو عدد به یکدیگر نشان دهنده کیفیت بالای لوله فولادی می باشد.

آیا قصد خرید لوله دارید؟

لوله به عنوان یکی از محصولات کاربردی در صنایع مختلف از جمله در صنعت ساختمان سازی است که همواره نقش کلیدی را ایفا می کند. آهن ملل به عنوان معتبرترین فروشگاه انلاین آهن آلات، تلاش نموده است قیمت لوله را به صورت روزانه و با آخرین نوسانات موجود در سایت خود بارگذاری کند. شما می تواند به مراجعه به این صفحه، آخرین قیمت لوله را به آسانی مشاهده کنید.

جدول وزن لوله

تیم تولید محتوای شرکت آهن ملل، برای دستیابی راحت تر مشتریان گرامی به وزن لوله و خرید بهتر، جدول وزنی لوله را در زیر قرار داده است. در این جدول اطلاعات قطر لوله و ضخامت لوله بر حسب inch و mm و وزن بر اساس هر متر نشان داده شده است.

قطر لوله
inch
قطر لوله
mm
ضخامت لوله
mm
وزن هر متر
kg
۱/۲ ۲۱/۳ ۱ ۰.۵۱
۱/۲ ۲۱/۳ ۱/۲۵ ۰.۶۳
۱/۲ ۲۱/۳ ۱/۵ ۰.۷۴
۱/۲ ۲۱/۳ ۲ ۰.۹۷
۱/۲ ۲۱/۳ ۲/۵ ۱.۲۱
۱/۲ ۲۱/۳ ۳ ۱.۴۵
۳/۴ ۲۶/۷ ۱ ۰.۶۶
۳/۴ ۲۶/۷ ۱/۲۵ ۰.۷۹
۳/۴ ۲۶/۷ ۱/۵ ۰.۹۶
۳/۴ ۲۶/۷ ۲ ۱.۲۴
۳/۴ ۲۶/۷ ۲/۵ ۱.۵۲
۳/۴ ۲۶/۷ ۳ ۱.۸۱
۱ ۳۳/۷ ۱ ۰.۸۳
۱ ۳۳/۷ ۱/۲۵ ۱.۰۲
۱ ۳۳/۷ ۱/۵ ۱.۲۳
۱ ۳۳/۷ ۲ ۱.۶۱
۱ ۳۳/۷ ۲/۵ ۱.۹۴
۱ ۳۳/۷ ۳ ۲.۳۲
۱ ۳۳/۷ ۳/۵ ۲.۶۸
۱ ۳۳/۷ ۴ ۳.۰۵
۱-۱/۴ ۴۲/۲ ۱ ۱.۰۴
۱-۱/۴ ۴۲/۲ ۱/۲۵ ۱.۲۸
۱-۱/۴ ۴۲/۲ ۱/۵ ۱.۵۴
۱-۱/۴ ۴۲/۲ ۲ ۲.۰۱
۱-۱/۴ ۴۲/۲ ۲/۵ ۲.۴۸
۱-۱/۴ ۴۲/۲ ۳ ۲.۹۵
۱-۱/۴ ۴۲/۲ ۳/۵ ۳.۴۸
۱-۱/۴ ۴۲/۲ ۴ ۳.۸۵
۱-۱/۲ ۴۸/۳ ۱ ۱.۱۹
۱-۱/۲ ۴۸/۳ ۱/۲۵ ۱.۴۸
۱-۱/۲ ۴۸/۳ ۱/۵ ۱.۷۷
۱-۱/۲ ۴۸/۳ ۲ ۲.۲۹
۱-۱/۲ ۴۸/۳ ۲/۵ ۲.۸۱
۱-۱/۲ ۴۸/۳ ۳ ۳.۳۸
۱-۱/۲ ۴۸/۳ ۳/۵ ۳.۹۱
۱-۱/۲ ۴۸/۳ ۴ ۴.۴۲
۲ ۶۰/۳ ۱ ۱.۴۹
۲ ۶۰/۳ ۱/۲۵ ۱.۸۵
۲ ۶۰/۳ ۱/۵ ۲.۲۱
۲ ۶۰/۳ ۲ ۲.۹۳
۲ ۶۰/۳ ۲/۵ ۳.۶۴
۲ ۶۰/۳ ۳ ۴.۳۲
۲ ۶۰/۳ ۳/۵ ۵.۰۱
۲ ۶۰/۳ ۴ ۵.۶۲
۲ ۶۰/۳ ۴/۵ ۶.۲۶
۲ ۶۰/۳ ۵ ۶.۹
۲ ۶۰/۳ ۵/۵ ۷.۶۳
۲ ۶۰/۳ ۶ ۸.۱۳
۲-۱/۲ ۷۶ ۱/۵ ۲.۷۹
۲-۱/۲ ۷۶ ۲ ۳.۷
۲-۱/۲ ۷۶ ۲/۵ ۴.۵۹
۲-۱/۲ ۷۶ ۳ ۵.۴۸
۲-۱/۲ ۷۶ ۳/۵ ۶.۳۵
۲-۱/۲ ۷۶ ۴ ۷.۲
۲-۱/۲ ۷۶ ۴/۵ ۸.۰۴
۲-۱/۲ ۷۶ ۵ ۸.۸۹
۲-۱/۲ ۷۶ ۵/۵ ۹.۸۵
۲-۱/۲ ۷۶ ۶ ۱۰.۵۱
۳ ۸۸/۹ ۲ ۴.۳۸
۳ ۸۸/۹ ۲/۵ ۵.۴۶
۳ ۸۸/۹ ۳ ۶.۵۱
۳ ۸۸/۹ ۳/۵ ۷.۵۶
۳ ۸۸/۹ ۴ ۸.۵۸
۳ ۸۸/۹ ۴/۵ ۹.۵۸
۳ ۸۸/۹ ۵ ۱۰.۵۷
۳ ۸۸/۹ ۵/۵ ۱۱.۷۴
۳ ۸۸/۹ ۶ ۱۲.۵۱
۴ ۱۱۴/۳ ۲ ۵.۶۸
۴ ۱۱۴/۳ ۲/۵ ۶.۹۸
۴ ۱۱۴/۳ ۳ ۸.۳۸
۴ ۱۱۴/۳ ۳/۵ ۹.۷۶
۴ ۱۱۴/۳ ۴ ۱۱.۱۸
۴ ۱۱۴/۳ ۴/۵ ۱۲.۴۳
۴ ۱۱۴/۳ ۵ ۱۳.۷۵
۴ ۱۱۴/۳ ۵/۵ ۱۵.۲۱
۴ ۱۱۴/۳ ۶ ۱۶.۲۶
۵ ۱۴۰/۳ ۲/۵ ۸.۶۲
۵ ۱۴۰/۳ ۳ ۱۰.۳۶
۵ ۱۴۰/۳ ۳/۵ ۱۱.۹۵
۵ ۱۴۰/۳ ۴ ۱۳.۷۲
۵ ۱۴۰/۳ ۴/۵ ۱۵.۳۹
۵ ۱۴۰/۳ ۵ ۱۶.۹۵
۵ ۱۴۰/۳ ۵/۵ ۱۸.۷۵
۵ ۱۴۰/۳ ۶ ۲۰.۵۱
۶ ۱۶۸/۳ ۲/۵ ۱۰.۴۸
۶ ۱۶۸/۳ ۳ ۱۲.۵۸
۶ ۱۶۸/۳ ۳/۵ ۱۴.۶۹
۶ ۱۶۸/۳ ۴ ۱۶.۷۴
۶ ۱۶۸/۳ ۴/۵ ۱۸.۸۱
۶ ۱۶۸/۳ ۵ ۲۰.۷۹
۶ ۱۶۸/۳ ۵/۵ ۲۲.۷
۶ ۱۶۸/۳ ۶ ۲۴.۸۴
۶ ۱۶۸/۳ ۶/۵ ۲۶.۳۵
۶ ۱۶۸/۳ ۷ ۲۸.۶۸
۸ ۲۱۹/۱ ۳ ۱۶.۰۸
۸ ۲۱۹/۱ ۳/۵ ۱۸.۷۴
۸ ۲۱۹/۱ ۴ ۲۱.۳۹
۸ ۲۱۹/۱ ۴/۵ ۲۴.۰۳
۸ ۲۱۹/۱ ۵ ۲۶.۶۵
۸ ۲۱۹/۱ ۵/۵ ۲۹.۲۷
۸ ۲۱۹/۱ ۶ ۳۱.۸۹
۸ ۲۱۹/۱ ۶/۵ ۳۴.۴۴
۸ ۲۱۹/۱ ۷ ۳۷.۷۴
دانلود نسخه PDF جدول وزنی لوله
قیمت لوله فولادی

سوالات متداول


(قطر بیرونی لوله_ضخامت لوله) * ۳.۱۴ * چگالی * طول لوله = وزن لوله


قطر خارجی لوله (میلیمتر) * ۱۴۷ *ضخامت لوله (میلیمتر) تقسیم بر ۱۰۰۰ = وزن شاخه ۶ متری


استفاده از متر و کولیس، استفاده از فرمول وزن لوله فولادی، جدول وزن لوله فولادی، جدول اشتال لوله فولادی.