کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)

کارخانه فولاد خراسان یکی از بزرگ ترین واحدهای صنعتی در شرق کشور و در بخش خصوصی است که توانسته به پشتوانه کیفیت محصولات خود، حجم زیادی از نیاز کشور را پاسخ دهد. از جمله محصولات تولیدی این کارخانه می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، شمش فولادی، آهن اسفنجی، تسمه، بریکت، چهار گوش و شش گوش اشاره نمود. برای آشنایی بیشتر با کارخانه فولاد خراسان (نیشابور)، ویژگی های این کارخانه و محصولات تولیدی آن، با این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

تاریخچه کارخانه فولاد خراسان

کارخانه فولاد خراسان (نیشابور) با سهامی عام در سال ۱۳۸۰ در شهر مشهد و در وسعت ۹۶ هکتار به بهره برداری رسید. این مجموعه توانست در اداره ثبت شرکت های مشهد با نام نورد فولاد خراسان و شماره ۶۵۸۱ ثبت گردد. لازم به ذکر است این مجموعه صنعتی به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در شرق کشور و در استان خراسان شناخته می شود. به خصوص اینکه این شرکت یکی از مجموعه هایی است که از سمت بخش خصوصی فعال می باشد. سهامداران عمده این مجموعه می توان به شرکت نوین الکترود اردکان، بورس کالای ایران و صنایع آهن و فولاد طوس اشاره کرد.

اجرا و راه اندازه بخش های مختلف کارخانه فولاد خراسان را می توان به سال ۱۳۹۱ اطلاق نمود، سالی که برای این کارخانه پر بود از چالش های ریز و درشت. ولی این مجتع صنعتی توانست از مشکلات و تحریم ها برآید و به کار خود ادامه دهد.

اولین خطوط تولید این کارخانه که مربوط به تولید تیرآهن های H و  I در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و پس از آن محصولات این کارخانه به بازار فولاد کشور ارائه گردید. بدین ترتیب با افزایش تدریجی تولید تا میزان ۵۰۰ هزار تن در سال، توانست بخش عمده از نیاز کشور به محصولات را رفع نماید.

در حال حاضر با گذشت سال ها، ظرفیت تولیدی این مجموعه ۴/۱ میلیون تن در سال  رسیده و توانسته است با فعال نمودن وبخش های دیگر در خود و توسعه تولید، باعث اشتغال زایی به میزان ۵ هزار نفر به طور مستقیم گردد.

تاریخچه کارخانه فولاد خراسان

طرح های توسعه کارخانه فولاد خراسان

مجتمع صنعتی فولاد خراسان با در نظر گرفتن میزانرشد و توسعه این شرکت و توانمندی های موجود در این مجموعه، طرح هایی به عنوان طرح توسعه برای پیشرفت خود ارائه نموده است و هم اکنون بیشتر این طرح ها در فاز توسعه قرار دارند. از جمله طرح های در دست اجرا و توسعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فاز یک نورد: نورد مقاطع سنگین به ظرفیت ۵۰۰ هزارتن در سال
  • فاز دو نورد: نورد مقاطع سبک به ظرفیت ۵۰۰ هزارتن در سال
  • فولادسازی: به ظرفیت ۸۰۰ هزارتن در سال
  • احیاء مستقیم: به ظرفیت ۸۵۰ هزارتن در سال

یکی از طرح های توسعه این کارخانه، نورد مقاطع سنگین است که می تواند با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال، پاسخگوی نیاز بسیاری از خریداران داخلی باشد. در این طرح مقاطعی همچون تیرآهن های I و H، نبشی، ناودانی با سایزهای بزرگ طراحی و تولید می شود.

البته خوراک این طرح، شمش های فولادی با سایزهای ۲۰۰*۲۰۰ و ۱۵۰*۱۵۰ میلیمتر است.

یکی از مزیت های این طرح توسعه، استفاده از سیستم اتوماسیون هوشمند و پیشرفته، کوره پیش گرم با مصرف پایین گاز، استفاده از قفسه های Housing less، استفاده از تکنولوژی جدید در تاب گیری و برش همزمان می باشد.

محصولات تولیدی کارخانه فولاد خراسان

تجهیزات موجود در کارخانه فولاد خراسان، از جمله محصولات به روز و مدرن در صنعت فولاد محسوب می گردد که از تکنولوژی های روز دنیا بهره می برد. به همین خاطر محصولاتی که در این کارخانه تولید می گردند، توانسته اند از کیفتی مطلوبی برخوردار باشند.

از جمله محصولاتی که در این کارخانه تولید می شود و به بازار داخلی ایران عرضه می گردد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میلگرد ساده نیشابور

میلگرد ساده تولیدی توسط این مجتمع فولادی براساس استاندارد ملی به شماره ۳۱۳۲ و با علامت مشخصه س ۲۴۰ و در سایزهای ۱۰ تا ۵۰، با مقاومت کششی ۳۶۰ و تنش تسلیم ۲۴۰ تهیه و تولید می گردد.

میلگرد آجدار نیشابور

میلگرد اجدار کارخانه فولاد خراسان در دو نوع آجدار جناغی و مرکب و در سایزبندی های ۱۰ تا ۳۲ تولید می گردد. میلگرد اجدار این کارخانه از مقاومت کششی ۶۰۰-۵۰۰ و تنش تسلیم ۴۰۰-۳۴۰ برخوردار هستند و همچنین تحت استاندارد ملی ۳۱۳۲ طراحی و تولید می شوند.

میلگردهای آجدار این کارخانه با علامت اختصاری KSCCO که بر روی میلگرد حک می شود قابل شناسایی هستند.

علامت اختصاری میلگرد مجتمع فولاد خراسان

علامت اختصاری میلگرد مجتمع فولاد خراسان

شمش فولادی نیشابور

شمش یا بیلت تولید شده در این مجتمع فولادی در سایز های ۱۵۰*۱۵۰ و ۱۳۰*۱۳۰ و با طول ۱۲۰۰۰ میلیمتر تولید می گردد. ترکیبات شیمیایی بیلت تولیدی این مجتمع شامل ۳۵/۰-۲۵/۰ کربن، ۳۰/۰-۱۵/۰ سلیسیم، ۸۰/۰- ۵۰/۰ منگنز، بیش از ۰۴۵/۰ فسفر و گوگرد و بیش از ۳۰/۰ مس و کروم و نیکل است.

آهن اسفنجی نیشابور

ترکیبات شیمیایی آهن اسفنجی تولیدی کارخانه فولاد خراسان، دارای بیش از ۸۰/۰ آهن و به طور متوسط به میزان ۸/۱ کربن و ۰۱/۰ گوگرد است که تحت روش های آزمایشی ISIRI 980 برای تست میزان آب، ISIRI 12173-1 و isiri 14242 برای تست آهن و ISIRI 14769 که برای تست کربن و گوگرد انجام می گردد، بررسی می شوند.

نبشی و ناودانی نیشابور

انواع نبشی بال مساوی این شرکت در سایزهای ۲۵*۲۵*۳ تا ۶۰*۶۰*۷ تولید می گردد و ناودانی های بال شیب دار تولیدی آن در سایزهای ۳۰*۳۰*۱۵ تا ۶۰*۶۰* ۳۰ تحت استاندارد DIN 1026 تهیه و تولید می شوند.

شش گوش وچهار گوش نیشابور

شش گوش های تولیدی شرکت مجتمع فولاد خراسان با طول ۱۵ تا ۵/۳۷ میلیمتر و مطابق با استاندارد DIN 1015 و چهار گوش های آن در طول ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر مطابق با استاندارد DIN 1014 تهیه و تولید می گردد.

تسمه فولاد نیشابور

تسمه های تولیدی شرکت فولاد خراسان با پهنای ۲۵ تا ۱۰۰ میلیمتر و با استاندارد DIN 1017 تولید می شوند.

قیمت میلگرد نیشابور

میلگرد کارخانه فولاد خراسان از جمله میلگردهای با کیفیت در بازار فولاد محسوب می شود. همچنین قیمت مناسب در کنار کیفیت بالای این محصول باعث شده است که خریداران زیادی در این بازار خواهان این میلگرد باشند.

اما رخدادهای موجود در بازار می تواند به صورت لحظه ای بر قیمت میلگرد نیشابور، موثر باشد. از این رو کارشناسان آهن ملل به صورت روزانه قیمت را از کارخانه استعلام گرفته و در صفحه زیر درج می کنند. برای مشاهده قیمت روز میلگرد این کارخانه به لینک زیر مراجعه نمایید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد فولادی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت میلگرد نیشابور

شرکت آهن ملل نمایندگی فروش فولاد خراسان (نیشابور) را دارا می باشد.

محصولات کارخانه

جداول وزنی

گالری تصاویر

فولاد خراسان
فولاد خراسان
فولاد خراسان
فولاد خراسان
فولاد خراسان
فولاد خراسان

سوالات متداول

کارخانه فولاد خراسان چه محصولاتی تولید می کند؟

تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، شمش فولادی، آهن اسفنجی، تسمه، بریکت، چهار گوش و شش گوش

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.