کارخانه فولاد هرمزگان جنوب

کارخانه فولاد هرمزگان جنوب دومین کارخانه بزرگ از کارخانه‌های بزرگ بعد از انقلاب می‌باشد. وجود این کارخانه باعث شد استان هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل شود. این کارخانه در سال ۱۳۷۸ در استان هرمزگان احداث شد و بعد از تکمیل واحد احیاء مستقیم و واحد  فولاد سازی، در سال ۱۳۹۰ راه اندازی گردید. کارخانه فولاد هرمزگان در تولید شمش اسلب (تختال) و محصولات میانی مانند آهن اسفنجی و گازهای صنعتی فعال می باشد. موقعیت جغرافیایی این کارخانه و قرارگیری در کنار آب های آزاد خلیج فارس، نزدیکی به مخازن گاز و دخایر سنگ آهن و … از مزایای منحصر به فرد آن محسوب می شود. اطلاعات بیشتر در مورد شرکت فولاد هرمزگان جنوب و محصولات تولیدی آن را در ادامه دانشنامه آهن ملل بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی کارخانه فولاد هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان در کنار خلیج فارس و در زمینی به مساحت ۹۵ هکتار در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس واقع شده است. این شرکت با ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون اسلب فولادی، پس از شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن، در جایگاه چهارم تولیدکنندگان فولاد ایران قرار دارد. همچنین استان هرمزگان با وجود شرکت فولاد هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل گردیده است.

سهم فولاد هرمزگان از تولید اسلب در کشور در 1401

شرکت فولاد هرمزگان سهم ۱۲ درصدی در تولید اسلب و سهم ۴.۷ درصدی در تولید فولاد خام کشور را دارد. واحد احیاء مستقیم این مجموعه در سال ۱۳۸۴ با ظرفیت سالانه ۱۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۸۹ نیز واحد فولاد‌سازی تست گردید و در ابتدای سال ۱۳۹۰ اولین تختال آزمایشی تولید شد. در حال حاضر این مجموعه به تولید شمش اسلب و محصولات میانی در صنعت فولاد می پردازد.

در شرکت فولاد هرمزگان زمینه اشتغال بیش از ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم فراهم شده است. فولاد هرمزگان با نیروهای متخصص تصمیم دارد محصولات تولیدی خود را به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه نماید. در همین راستا در ابتدای کار شرکت با گذشت ۵ سال از آغاز تاسیس خود، توانست به رکورد یک میلیون تن صادرات در سال ۱۳۹۵ دست یابد.

ویژگی ها و مزایای کارخانه فولاد هرمزگان

ویژگی های منحصر به فرد شرکت فولاد هرمزگان که مزیت رقابتی این کارخانه محسوب می شود به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  • بالاترین سرعت ریخته‌گری مداوم در کشور، حداکثر ۱.۶ متر بر دقیقه به منظور افزایش راندمان تولید
  • امکان تغییر عرض و ضخامت تختال در حین ریخته‌ گری و دارای تاندیش بزرگ فولادسازی
  • امکان نگه داشتن ۶۰ تن مذاب بعد از تخلیه (هات هیل مذاب)
  • مجاورت با آب ‌های خلیج فارس جهت دسترسی راحت به آب‌ های آزاد، نزدیکی به مخازن گاز عسلویه، ذخایر سنگ‌آهن گل‌گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی
  • استفاده از سیستم کنترل آلودگی Dog House  جهت کاهش آلودگی برای نخستین مرتبه در کشور
  • استفاده از پیشرفته ‌‌ترین آب شیرین کن های جنوب کشور جهت استفاده از آب دریا در فرایند تولید
  • تولید عریض ترین تختال کشور به عرض ۲۰۰۰ میلی متر جهت تولید لوله های انتقال نفت و گاز
  • امکان تولید تختال به دو ضخامت ۲۰۰ میلی متر و ۲۵۰ میلی متر به منظور تنوع تولید و به دست آوردن جایگاه بالاتر
  • تولید فولادهای پر کربن برای تولید فولادهایی با استحکام بالا
  • تولید سنگین ترین تختال کشور به وزن ۴۶ تن
  • استفاده از کوره آهک پزی عمودی دوقلو
  • استفاده از سیستم ۹۵ درصد شارژ اسفنجی (امکان نگهداری ۶۰ تن مذاب در کوره) که عدم وابستگی به نوسانات بازار قراضه از مزیت های آن می باشد.
  • عدم نیاز به پاتیل سرباره و تخلیه سرباره بر روی زمین جهت حذف زمان انتظار پاتیل و افزایش راندمان
  • وجود خط ریخته گری عمودی قوسی جهت تولید فولادهای کیفی، افزایش تولید ذوب با کیفیت بالا و کاهش ناخالصی ها
  • امکان تغییر عرض در حین ریخته گری جهت کاهش زمان آماده سازی و افزایش تولید
  • یکی از پیشرفته ترین ماشین ریخته گری و تمام اتوماسیون جهت تولید تختال

کارخانه های زیر مجموعه شرکت فولاد هرمزگان

این مجتمع عظیم فولادی در دو واحد تولیدی از سال ۱۳۸۷ راه اندازی شد و در ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۰ تولید خود را آغاز کرد. واحدهای تولیدی این مجموعه شامل موارد زیر می شود:

واحد احیاء مستقیم (کارخانه آهن ‌سازی) شرکت فولاد هرمزگان با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی اجرا و در مهر ماه ۱۳۸۷ وارد فاز راه ‌اندازی سرد. این واحد در نهایت در اسفند ماه سال ۱۳۷۸ راه‌ اندازی شد.

در سال ۱۳۸۹ واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن تولید شمش تختال در سال، وارد فاز تست گرم شد. در مرداد ماه همان سال نخستین ذوب کوره قوس الکتریکی و در ۲۶ فروردین سال ۱۳۹۰ اولین تختال آزمایشی شرکت فولاد هرمزگان به تولید رسید.

محصولات کارخانه فولاد هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در تولید تختال (اسلب) به ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی متر، عرض ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر و طول ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی متر فعالیت دارد. همچنین این شرکت قادر به تولید محصولات میانی از قبیل یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، ۹۰ هزار تن آهک در سال، ۷۵۰۰ نرمال متر مکعب اکسیژن بر ساعت، ۱۸۰۰۰ نرمال متر مکعب بر ساعت نیتروژن و ۱۲۰ نرمال متر مکعب بر ساعت آرگون می باشد. در زیر محصولات این کارخانه را مشاهده می کنید.

  • شمش تختال (اسلب) به ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی متر، عرض ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر و طول ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی متر

نکته: امکان ریخته‌گری و تولید اسلب با ویژگی ‌های سفارش مشتری نیز وجود دارد.

  • آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال
  • آهک با ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال
  • گازهای صنعتی شامل اکسیژن (۷۵۰۰ نرمال متر مکعب بر ساعت)، نیتروژن (۱۸۰۰۰ نرمال متر مکعب بر ساعت) و آرگون (۱۲۰ نرمال متر مکعب بر ساعت)

فولادهای تولیدی در شرکت فولاد هرمزگان عمدتاً فولادهای کربنی برای کاربرد رول و ورق به صورت نورد گرم و سرد می باشد. محصولات شرکت فولاد هرمزگان مطابق با استانداردهای ملی و جهانی نظیر استاندارد ملی ایران (ISIRI)، استانداردهای آمریکا  (ASTM,SAE/AISI,API )، استاندارد کشور انگلستان (Bs )، استاندارد کشور آلمان (DIN )، استاندارد بین المللی EN ، استاندارد کشور ژاپن (JIS) و … تولید می شود.

شرکت آهن ملل نمایندگی فروش فولاد هرمزگان جنوب را دارا می باشد.

قیمت شمش فولادی و یا قیمت آهن اسفنجی که از جمله محصولات میانی در صنعت فولاد می باشد، در بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا مقاطع فولادی یا آهن آلات برای تولید و استفاده در صنایع، وابسته به تولید محصولاتی مانند شمش آهن و آهن اسفنجی می باشند. در نتیجه قیمت آهن تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی کلیه مقاطع فولادی خواهد داشت. از آنجایی که این قیمت ها هواره در حال نوسان است، در صورتی که قصد خرید آهن یا مقاطع فولادی را دارید بهتر است با انتخاب مرجعی معتبر، ابتدا به صورت دائم به رصد قیمت روز آهن و مقاطع فولادی بپردازید و سپس اقدام به خرید کنید. برای مشاهده آخرین قیمت آهن می توانید وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید آهن آلات

آهن ملل؛ مرکز فروش آهن آلات به صورت آنلاین و حضوری

قیمت آهن امروز

گالری تصاویر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.