ورق گالوانیزه گرم چیست؟ ابعاد، انواع پوشش و روش تولید

ورق گالوانیزه گرم، نوعی از ورق های گالوانیزه است که بیشترین استفاده را در صنایع مختلف دارد. این نوع ورق گالوانیزه با روی اندود کردن ورق فولادی به روش غوطه وری تولید می شود. ورق گالوانیزه گرم را می توان با مشخصاتی مانند کیفیت، نوع پوشش روی یا کوتینگ، جرم پوشش روی و … مشخص کرد. همچنین، ابعاد، کاربرد و مزایای این نوع ورق گالوانیزه بسیار متنوع است. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل به معرفی کامل ورق گالوانیزه گرم، از مشخصات ورق گرفته تا روش تولید، مزایا و ویژگی های آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله ورق گالوانیزه گرم چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول ورق گالوانیزه گرم
(continuous hot-dip zinc-coated steel sheet)
۲ گرید ST37، ST52 ،ST33، ST44، A516، A283 ،Ck45
۳ ضخامت از ۰.۳ تا ۲.۵ میلی متر
۴ عرض ۱و ۱.۲۵ میلی متر
۵ نحوه تولید غوطه وری در حمام روی مذاب

ورق گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه کردن، یک روش مقاوم سازی محسوب می شود که به کمک آن، ورق های فولادی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می کنند. از میان پوشش‌ های مختلف، اعمال پوشش‌ روی (Zn) از جمله اقتصادی ‌ترین و کارآمدترین روش های حفاظت از فولاد در برابر اکسیداسیون به ‌حساب می ‌آید. در ورق گالوانیزه گرم نیز از فرآیند روی اندود کردن ورق به روش غوطه وری استفاده می شود. این نوع ورق گالوانیزه به هر دو صورت رول (کویل) و شیت (ورق) در بازار عرضه می گردد.

معرفی ورق گالوانیزه گرم در استاندارد ملی ایران شماره ۱۸۸۶۲

ورق فولادی با پوشش روی به روش غوطه وری گرم پیوسته continuous hot-dip zinc-coated steel sheet
محصول ورق فولادی به شکل کلاف یا ورقه است که در خط پوشش‌دهی روی به روش غوطه‌وری گرم پیوسته روی ورق سرد نوردیده یا گرم نوردیده پوسته‌زدایی شده و پوشش‌دهی می شود.

به طور کلی در صنایع گوناگون از هر دو روش‌ گالوانیزه گرم و سرد استفاده می شود؛ اما هزینه روش‌ گالوانیزه گرم به نسبت پایین ‌تر است و حجم زیادی از تولید ورق گالوانیزه را به خود اختصاص داده است. در ورق گالوانیزه سرد نیز پوشش روی از یکدستی بیشتری برخوردار است؛ اما ضخامت پوشش ورق ‌های گالوانیزه سرد، کمتر از نوع گرم است. در مقاله زیر می توانید با این نوع ورق و تفاوت آن با ورق گالوانیزه گرم بیشتر آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ورق الکتروگالوانیزه و تفاوت آن با ورق گالوانیزه گرم

تفاوت الکتروگالوانیزه و گالوانیزه گرم

علاوه بر ورق گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد، انواع ورق های فولادی دیگری نیز تولید و در بازار عرضه می شوند که هرکدام کاربرد خاصی در صنایع مختلف دارند. از جمله این ورق ها می توان به ورق سیاه، ورق رنگی، ورق عرضه فولادی و … اشاره کرد. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع ورق فولادی به مقاله انواع ورق آهن و کاربرد آن مراجعه نمایید.


انواع ورق گالوانیزه گرم

ورق گالوانیزه گرم را از جنبه های گوناگون، مانند کیفیت ورق، نوع پوشش روی، ابعاد ورق و … می توان دسته بندی کرد. انواع ورق گالوانیزه گرم بر اساس نوع پوشش ورق، طبق استاندارد BS EN 10326 به ۴ نوع زیر تقسیم بندی می شود:

  • پوشش روی: همان ورق گالوانیزه معمولی است که بر اساس ضخامت روی، انواع متفاوتی دارد.
  • پوشش روی آهن: در این نوع پوشش، علاوه بر روی، مقداری آهن نیز وجود دارد.
  • پوشش روی آلومینیوم: این پوشش، ترکیبی از روکش آلومینویم و روی است که به آن آلوزینک نیز گفته می شود.
  • پوشش آلومینیوم – روی: بیشترین مقدار پوشش در این نوع اندود ورق، آلومینیوم می باشد و کمی روی در آن وجود دارد.

مشخصات ورق گالوانیزه گرم

ورق گالوانیزه گرم را می توان با مشخصاتی مانند ابعاد ورق، نوع پوشش روی، نوع گل های روی ورق، جرم پوشش و … مشخص کرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

ابعاد ورق گالوانیزه گرم

منظور از ابعاد ورق گالوانیزه گرم، تعیین ضخامت و عرض ورق در حالت رول و مشخص کردن ضخامت، عرض و طول آن در حالت شیت می باشد.

۱- ابعاد استاندارد ورق گالوانیزه گرم

ابعاد استاندارد این نوع ورق، طبق استاندارد ملی ایران شماره ۱۴۷۳۴ به صورت زیر بیان می شود:

ضخامت اسمی رایج ورق گالوانیزه گرم طبق استاندارد ملی ایران

ضخامت اسمی ورق گالوانیزه گرم به صورت ورقه و کلاف

۰.۲۵ ۰.۳۵ ۰.۶۰ ۱.۲ ۱.۸
۰.۲۷ ۰.۴۰ ۰.۸۰ ۱.۴ ۲.۰
۰.۳۰ ۰.۵۰ ۱.۰ ۱.۶ ۲.۳

عرض و طول رایج ورق گالوانیزه گرم طبق استاندارد ملی ایران

عرض رایج (میلی متر)طول رایج (میلی متر)
۷۶۲ ۳۶۵۸ ۳۳۵۳ ۳۰۴۸ ۲۷۴۳ ۲۴۳۸ ۲۱۳۴ – ۱۸۲۹
۹۱۴ ۳۶۵۸ ۳۳۵۳ ۳۰۴۸ ۲۷۴۳ ۲۴۳۸ ۲۱۳۴ – ۱۸۲۹
۱۰۰۰۲۰۰۰
۱۲۱۹۳۶۵۸ – ۳۰۴۸ – ۲۴۳۸
برای کلاف، عرض ۶۱۰ میلی متر را نیز می توان به عنوان عرض رایج پذیرفت.

۲- ابعاد رایج ورق گاوانیزه گرم در بازار

ضخامت ورق گالوانیزه در بازار به صورت کلی از ۰.۳ تا ۳ میلی متر و در دو عرض ۱ و ۱.۲۵ متر تولید و عرضه می شود.

از آنجایی که ضخامت و عرض ورق گالوانیزه گرم در هر دو صورت شیت و رول مشابه است، ابعاد ورق گالوانیزه را به صورت شیت در ادامه معرفی می کنیم:

طول ورق گالوانیزه (متر)عرض ورق گالوانیزه (متر)ضخامت ورق گالوانیزه (میلی متر)وزن ورق گالوانیزه (کیلوگرم)
۲۱۰.۳۴.۷۱
۲۱۰.۴۶.۲۸
۲۱۰.۵۷.۸۵
۲۱۰.۶۹.۴۲
۲۱۰.۷۱۰.۹۹
۲۱۰.۸۱۲.۵۶
۲۱۰.۹۱۴.۱۴
۲۱۱۱۵.۷
۲۱۱.۲۵۱۹.۶۳
۲۱۱.۵۲۳.۵۵
۲۱۲۳۱.۴
۲۱۲.۵۳۹.۳
۲.۵۱.۲۵۰.۳۷.۳۶
۲.۵۱.۲۵۰.۴۹.۸۱
۲.۵۱.۲۵۰.۵۱۲.۲۷
۲.۵۱.۲۵۰.۶۱۴.۷۲
۲.۵۱.۲۵۰.۷۱۷.۱۷
۲.۵۱.۲۵۰.۸۱۹.۶۳
۲.۵۱.۲۵۰.۹۲۲.۰۸
۲.۵۱.۲۵۱۲۴.۵۳
۲.۵۱.۲۵۱.۲۵۳۰.۶۶
۲.۵۱.۲۵۱.۵۳۶.۷۹
۲.۵۱.۲۵۲۴۹.۱۲
۲.۵۱.۲۵۲.۵۶۱.۴۰

نکته: ورق گالوانیزه با عرض کمتر از ۶۰۰ میلی متر را می توان با برش طولی ورق های گالوانیزه عریض به دست آورد که در این صورت، به عنوان «ورقه» شناخته می شوند.


انواع پوشش گالوانیزه از نظر کیفیت

پوشش گالوانیزه که روی ورق گالوانیزه گرم ایجاد می شود، از نظر کیفیت، انواع متفاوتی دارد. طبق استاندارد ملی ایران شماره ۷۵۹۷، انواع پوشش های گالوانیزه در ورق گالوانیزه گرم به صورت زیر می باشد:

کیفیت ۱: ورق گالوانیزه با کیفیت معمولی

این نوع ورق گالوانیزه برای مصارف عمومی به صورت تخت یا برای خمکاری و شکل دهی ساده استفاده می شود. ورق گالوانیزه گرم با کیفیت معمولی به هر دو صورت رول و شیت با ضخامت ۰.۲۵ تا ۵ میلی متر قابل تولید است.

کیفیت ۲: ورق گالوانیزه با کیفیت شکل دهی متوسط

از این نوع ورق گالوانیزه برای مصارف درزبندی، خم کردن به منظور اتصال قطعات و یا سایر کاربردهای مشابه استفاده می شود و نسبت به کیفیت معمولی (شماره ۱)، قابلیت شکل دهی بهتری دارد. ضخامت ورق گالوانیزه کیفیت ۲، بعد از اعمال پوشش روی، در ضخامت های ۰.۲۵ تا ۵ میلی متر و در عرض ۶۰۰ میلی متر به صورت رول و شیت قابل تولید هستند. جرم پوشش این نوع ورق ها نباید از ۳۵۰ بیشتر شود. (جرم پوشش را بعد از معرفی کیفیت ورق ها بررسی می کنیم)

کیفیت ۳، ۴، ۵ و ۶: ورق گالوانیزه با کیفیت کششی

از این نوع ورق گالوانیزه گرم برای کشش یا شکل دهی عمیق استفاده می شود. ضخامت ورق گالوانیزه با این کیفیت، پس از اعمال پوشش روی بر ورق، از ۰.۴ تا ۵ میلی متر و عرض آن نیز از حداقل ۶۰۰ میلی متر قابل تولید است. این نوع کیفیت ورق در هر دو نوع رول و شیت عرضه می گردد. ضخامت پوشش این نوع ورق نباید از ۲۷۵ تجاوز کند. در متن زیر، کاربرد خاص تمام کیفیت های این نوع ورق را مشاهده می کنید.

کاربرد کیفیت ۳: برای کشش معمولی

کاربرد کیفیت ۴: برای کشش عمیق

کاربرد کیفیت ۵: برای کشش عمیق از فولاد کاملاً آرام

کاربرد کیفیت ۶: برای کشش فوق عمیق از فولاد پایدارشده


انواع کوتینگ در ورق گالوانیزه گرم (انواع پوشش از نظر ظاهری)

در فرآیند تولید ورق گالوانیزه گرم، انواع پوشش های گالوانیزه به وجود می آید که به آن کوتینگ (coating) می گویند. در واقع، کوتینگ، یعنی میزان پوشش روی در دو سطح ورق گالوانیزه که در ادامه به بررسی انواع آن می پردازیم.

انواع کوتینگ در ورق گالوانیزه گرم

۱- پوشش پولکی شکل گلدار (Spangle coating)

این نوع پوشش روی در ورق گالوانیزه گرم به دلیل رشد نامحدود بلورهای فلز روی، هنگام انجماد معمولی به وجود می آید. این پوشش، دارای سطحی صیقلی بوده و اصطلاحا جلای فلزی دارد. ورق گالوانیزه گرم با این نوع پوشش، کاربرد گسترده ای دارد.

۲- پوشش پولکی شکل گل ریز (Minimized spangle coating)

پوشش گل ریز در ورق های گالوانیزه با محدودکردن شکل گیری طبیعی بلورها حین انجماد فلز روی به وجود می آید. این نوع ورق، ممکن است از نظر وضعیت ظاهری سطح، از نقطه ای به نقطه دیگر یا از ورقی به ورق دیگر، دارای یکنواختی کاملی نباشد. این نوع ورق ها معمولا با شناسه پوشش (کوتینگ) ۲۰۰، ۲۷۵ و ۳۰۰ شناخته شده و در ضخامت های ۰.۵ تا ۳ میلی متر تولید می گردند. این نوع ورق گالوانیزه گرم، بیشتر در مصارفی استفاده می شود که نمای ظاهری سطح، مطرح باشد.

۳- پوشش با آلیاژ روی – آهن (Zinc – iron alloy coating)

این نوع پوشش با فرآوری ورق فولاد گالوانیزه تولید می شود؛ به این صورت که روی ورق فولادی (فلز پایه)، پوششی از آلیاژ روی – آهن قرار می گیرد. پوشش این نوع ورق گالوانیزه به صورتی پولکی شکل نیست و معمولا از نظر ظاهری کدر و مات و بدون درخشندگی است. به همین دلیل، از این ورق برای کاربردهای خاص استفاده می شود؛ به عنوان مثال: برای رنگ کاری فوری بلافاصله بعد از تولید، بدون نیاز به عملیات اضافی (مانند اسیدشویی و …) مناسب است.

نکته: پوشش آلیاژ روی – آهن ممکن است حین تغییر شکل زیاد به صورت پودر درآید.

۴- پوشش متفاوت در دو طرف ورق (پوشش با جرم مختلف در دو رویه ورق) (Differential coating)

نوع دیگر پوشش ورق گالوانیزه گرم که باید در مورد آن بدانیم، پوششی است که در آن، یک طرف ورق دارای جرم پوشش معینی است و طرف دیگر، جرم پوشش کمتری نسبت به طرف اول دارد و به آن Differential coating گفته می شود.


جرم پوشش روی در ورق گالوانیزه گرم چقدر است؟

منظور از جرم پوشش، کل مقدار روی در دو طرف ورق می باشد و  بر حسب گرم بر متر مربع بیان می شود. طبق استاندارد ملی ایران، جرم پوشش با شناسه های عددی و به صورت زیر مشخص می شود:

  •  شناسه گذاری جرم پوشش برای پوشش روی عبارتند از: ۰۰۱، ۱۰۰، ۱۸۰، ۲۰۰، ۲۷۵، ۳۵۰، ۴۵۰، ۶۰۰ و ۷۰۰
  • شناسه گذاری برای پوشش آلیاژی روی – آهن نیز عبارتند از: ۰۰۱، ۱۰۰ و ۱۸۰

نکته ۱: جرم پوشش، معمولا به صورت جرم کل بر هر دو طرف ورق بیان می شود و با عمر مفید مورد نظر، ضخامت فلز پایه و الزامات شکل دهی سازگار است.

جرم پوشش ورق های فولادی گالوانیزه گرم با توجه به شناسه های اعلام شده باید مطابق با جدول زیر باشد؛ مگر این که مشتری، جرم پوشش خاصی سفارش دهد.

  • حرف Z برای تعیین پوشش روی و حرف ZF نشانه پوشش روی-آهن است و عدد سه رقمی کنار حروف، شناسه پوشش روی است که در بالا نام برده شد.
  • آزمون یک نقطه ای: حداقل وزن پوشش هر یک از ۳ نمونه که تحت آزمون به دست می آید.
  • آزمون سه نقطه ای: نتیجه آزمون سه نقطه ای بایستی میانگین وزن پوشش حاصل از آزمون سه نمونه ای باشد.
شناسه پوشش حداقل میزان قابل قبول
میانگین وزن پوشش با توجه به آزمون سه نقطه (گرم بر متر مربع)

حداقل وزن پوشش با توجه به آزمون یک نقطه‌ای (گرم بر متر مربع)

Z700 ۷۰۰ ۵۹۵
Z600 ۶۰۰ ۵۱۰
Z450 ۴۵۰ ۳۸۵
Z350 ۳۵۰ ۳۰۰
Z275 ۲۷۵ ۲۳۵
Z225 ۲۲۵ ۱۹۵
Z200 ۲۰۰ ۱۷۰
Z180 ۱۸۰ ۱۵۰
Z100 ۱۰۰ ۸۵
Z001 حداقل ندارد حداقل ندارد
ZF180 ۱۸۰ ۱۵۰
ZF100 ۱۰۰ ۸۵
ZF001 حداقل ندارد حداقل ندارد
«حداقل ندارد»؛ یعنی حد حداقلی برای آزمون تک نقطه ای و سه نقطه ای تعریف نشده است.

نکته ۲: به دلیل تعداد زیاد متغیرهای دخیل در جرم پوشش روی، وزن پوشش، همیشه به طور مساوی بین دو سطح ورق گالوانیزه تقسیم نمی شود. همچنین به همین دلایل، وزن، به طور مساوی از لبه تا لبه ورق توزیع نمی شود. در هر صورت، معمولا می توان انتظار داشت که حداقل ۴۰ درصد از مقدار به دست آمده در آزمون تک نقطه ای روی تمام سطح پخش شده باشد.

نکته ۳: ضخامت پوشش را می توان با استفاده از رابطه زیر از جرم پوشش تخمین زد:

(مجموع جرم دو طرف) * (۱۰۰ g/m۲) = (مجموع ضخامت دو طرف) * (۰.۰۱۴ mm)


مزایای ورق گالوانیزه گرم

ورق گالوانیزه گرم در برابر نوع دیگر ورق گالوانیزه (الکتروگالوانیزه) هزینه تولید کمتر و استفاده بیشتری دارد و به همین دلیل، تولید و عرضه آن نیز بیشتر است. همچنین ورق گالوانیزه گرم دارای ضخامت بیشتری است و به همین خاطر، دیرتر دچار خوردگی می شود. علاوه بر مزایای اعلام شده، این نوع ورق، مزایای بسیاری نسبت به دیگر ورق ها دارد که در ادامه بیان می کنیم.

مزایای ورق گالوانیزه گرم

هزینه پایین: در حال حاضر، هزینه گالوانیزاسیون، پایین تر از هزینه هایی مانند رنگ آمیزی و پوشش های دیگر است. مخصوصا در ورق گالوانیزه گرم و استفاده از فرآیند غوطه وری می توان تعداد بسیار زیادی از قطعات را با هزینه و نفر ساعتِ کم پوشش داد.

مقاومت بالا در برابر زنگ زدن و خوردگی: پوشش فلز روی نسبت به سایر فلزات، مانند نیکل، کروم، برنز یا طلا، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد؛ به صورتی که اگر فلز شما با روکشی مانند نیکل، برنز و برنج پوشش داده شود و در معرض خوردگی قرار گیرد، فلز پایه می ‌پوسد؛ اما اگر فلز پایه با روکش روی در شرایط خوردگی قرار گیرد، فلز پایه خورده نمی شود و خوردگی تنها در مناطق آسیب دیده باقی می ماند. در این حالت، اصطلاحا می گویند فلز روی، خود را فدا می کند.

سرعت اجرای گالوانیزاسیون: فرآیندهای جایگزین گالوانیزاسیون، مانند رنگ آمیزی به چندهفته زمان نیاز دارد؛ اما گالوانیزه کردن ورق به روش گرم در چند دقیقه انجام می شود. علاوه بر آن، به هزینه حمل و نقل دوباره (ارسال ورق برای رنگ آمیزی و دریافت دوباره آن) نیاز ندارید.

مقاومت بالا در برابر آسیب ‌های مکانیکی: این نوع ورق، مقاومت بالایی نسبت به آسیب ‌های مکانیکی حاصل از حمل و نقل و انبارش و مونتاژ دارد. هزینه تعمیرات و نگهداری آن نیز نسبت به سایر ورق های فولادی به صرفه تر است.

سایر مزایای ورق گالوانیزه شامل موارد زیر می شود:

  • قیمت مناسب نسبت به سایر انواع ورق های فولادی دارای پوشش
  • طول عمر بالا
  • دوام بالای پوشش
  • محافظت کامل در برابر صدمات محیطی و خورنده، مانند رطوبت و اسید
  • بازرسی آسان (با چشم)
  • نصب و حمل و نقل ساده و سریع
  • آماده سازی در کوتاه ترین زمان ممکن
  • مقاومت در برابر آتش سوزی
  • فرم ‌دهی و شکل پذیری راحت
  • پاکسازی آسان و سریع

کاربرد ورق گالوانیزه گرم

ورق های گالوانیزه، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند؛ به خصوص در مصارفی که در ارتباط با اتمسفر، خاک، آب و رطوبت باشد؛ مانند لوله های انتقال آب، انواع مخازن ذخیره سازی، سقف سازه ها، تجهیزات کشاورزی، لوازم خانگی و … . در ادامه، برخی از مهم ترین کاربردهای این نوع ورق را بیان می کنیم.

کاربرد ورق گالوانیزه گرم
  • ساخت تجهیزات پتروشیمی، کویل های برج خنک کننده، مبدل های حرارتی، برج ها و تیرک های سخت افزار و تجهیزات برق رسانی
  • استفاده در صنایع ساختمان سازی و سازه های مختلف
  • ساخت انواع ماشین آلات کشاورزی
  • ساخت انواع لوازم خانگی، مانند یخچال، آبگرمکن، کولر و …
  • محافظ اتوبان ها، پایه چراغ ها و تابلوها
  • بتن های پیش ساخته ساختمانی و کف پل های در تماس با آب خورنده و کلریدها
  • استفاده در صنایع پل ‌سازی، کشتی سازی و ساخت اسکله
  • لوله های مخصوص کابل های زیرزمینی، لوله های فولادی و سقف شیروانی ها
  • ستون ها و خط آهن در محیط دریایی، همچنین در ساخت انواع کانکس و کانتینر

فرآیند تولید ورق گالونیزه گرم

فرآیند تولید ورق گالوانیزه گرم

مرحله اصلی و مهم در تولید ورق گالوانیزه گرم، غوطه ور کردن ورق در محلول روی مذاب می باشد. به طور کلی، مراحل تولید ورق گالوانیزه گرم را می توان در ۳ مرحله اصلی زیر بررسی کرد:

  1. آماده سازی ورق
  2. گالوانیزه کردن ورق
  3. انجام عملیات تکمیلی
فرایند تولید ورق گالوانیزه گرم

۱- آماده سازی ورق

برای شروع فرآیند گالوانیزاسیون، باید ورق ها را کاملا آماده کرد. به منظور آماده سازی ورق ها برای گالوانیزه کردن، ورق را از مراحل چربی زدایی، اسیدشویی، شست و شو، فرو بردن قطعه در فلاکس مناسب (Flux) و پیش گرم به صورت زیر می گذرانند:

چربی زدایی: در این مرحله، معمولا برای رفع آلودگی های آلی روی ورق، آن را از حمام های بازی داغ می گذرانند که تا دمای ۶۵ تا ۸۲ درجه سانتی گراد حرارت داده شده اند. در این مرحله، به مرور قدرت قلیایی محلول بازی کم می شود که با افزودن آب مقطر به آن جبران می گردد. مرحله چربی زدایی با یک عملیات آب شویی همراه است.

اسیدشویی: قبل از گالوانیزه کردن باید عملیات اسیدشویی با محلول های آبی اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک به منظور زدودن پوسته های اکسیدی و زنگ از سطح فولاد نیز انجام شود. برای افزایش تاثیر اسیدشویی، محلول اسید سولفوریک با دمای ۶۰ تا ۷۹ درجه سانتی گراد استفاده می شود، اما اسیدکلریدریک معمولا در دمای اتاق مورد استفاده قرار می گیرد. در این مرحله، مانند مرحله چربی زدایی از یک عملیات آب شویی نیز استفاده می شود.

فلاکسینگ: در مراحل قبل، بیشتر آلودگی ها و پوسته های سطح حذف می شود؛ اما برای حذف ناخالصی های اکسیدی، کلریدی، سولفاتی و سولفیدی سطح ورق که می تواند در واکنش های میان آهن و روی در مرحله غوطه وری تداخل ایجاد کند، از فلاکسینگ استفاده می شود.

۲- گالوانیزه کردن ورق

 در این مرحله، ورق را داخل حمام یا استخر مناسبی حاوی روی، غوطه ور می کنند. این کار در بازه زمانی مشخص و دمای بالا (۴۴۵ تا ۴۵۴ درجه سانتی گراد) انجام می شود. در صورتی که از دمای بالاتری استفاده شود، نرخ انحلال آهن و فولاد در روی افزایش می یابد و تاثیر مخربی بر ورق می گذارد. در مرحله غوطه وری، بین ورق و روی واکنش های شیمیایی صورت می گیرد و حاصل این واکنش شیمیایی، لایه های آلیاژی است که بر سطح ورق تشکیل می شود و پس از انجام آن، ورق مورد نظر در شرایط کنترل شده ای سرد می شود. وزن پوشش روی نیز با حذف روی اضافی قبل از انجماد با هوای پرفشار، به دست می آید.

 دلیل سردکردن ورق در این مرحله این است که حرارت باقی مانده روی ورق می تواند باعث ادامه واکنش میان آهن و روی، حتی بعد از انجماد پوشش شود. این پدیده، زمانی رخ می دهد که خنک شدن ورق به دلیل نزدیک بودن آن ها به یکدیگر با تاخیر انجام شود و یا ظرفیت حرارتی ورق بالا باشد. در این حالت، بخشی از روی خالص در سطح یا حتی کل آن ممکن است به آلیاژ روی-آهن تبدیل شود و به همین دلیل، رنگ گالوانیزه گرم، مات و کدر خواهد شد.

۳- انجام عملیات تکمیلی

 در قسمت خروجی خط تولید ورق گالوانیزه، یک ماشین اصلاح جانبی، فرآیند بازرسی، ماشین پوشش روغن و تجهیزات رول کردن قرار دارد. در این مرحله، کلیه محصولات نسبت به موارد استاندارد بررسی می شوند.

همچنین در مرحله آخر می توان عملیات تکمیلی را در ارتباط با ورق ها انجام داد. این عملیات می تواند شامل برداشتن روی از سطح ورق های معیوب، بازیابی روی از سرباره، خنثی کردن اسید باقی مانده، بازیابی اسید مصرف شده و یا عملیات حرارتی ورق های گالوانیزه شده و کروماته نمودن باشد.

نمونه ای از عملیات انجام شده روی ورق گالوانیزه گرم بعد از تولید

  • غیرفعال کردن شیمایی: منظور، عملیات شیمیایی است که معمولاً به پوشش های روی اعمال می شود تا خطر سفیدک (شوره) زدن ورق را هنگام حمل و نقل و نگهداری در محیط مرطوب کاهش دهد. با این همه، اثر عملیات غیرفعال کردن، محدود است و اگر رطوبتی به ورق برسد، ورق باید بلافاصله مصرف یا خشک شود. عملیات غیرفعال کردن شیمایی، معمولاً برای پوشش روی – آهن به علت کاهش چسبندگی اکثر رنگ ها به این پوشش، کاربردی ندارد. برای دیگر انواع پوشش های روی که در استفاده از آن ها کیفیت سطحی خیلی صاف مطرح نباشد، معمولا فعالیت غیرفعال کردن شیمایی انجام می شود.
  • روغن اندود کردن: با روغن اندودکردن ورق گالوانیزه نیز می توان خطر سفیدک زدن را در زمان نگهداری کاهش داد.
  • رنگ کاری: ورق فولادی با پوشش گالوانیزه، پایه بسیار مناسبی برای رنگ کردن است. به طور کل، زیررنگ ها و آسترها، پوشش های تبدیلی شیمیایی (کروماته، فسفاته یا اکسید) و برخی رنگ ها با ترکیب ویژه برای کاربرد مستقیم روی سطوح ورق با پوشش گالوانیزه مناسب هستند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با رنگ کردن ورق گالوانیزه، مقاله اختصاصی در این خصوص را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه برای گالوانیزه کردن چه نوع رنگی مناسب است؟

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه گرم

ورق گالوانیزه گرم، قیمت بیشتری نسبت به نوع دیگر ورق گالوانیزه (الکتروگالوانیزه) دارد. دلیل آن نیز روش گالوانیزاسیون آن و ضخامت بیشتر فلز روی در ورق است. با وجود قیمت بالاتر ورق گالوانیزه گرم، اما کیفیت آن بالاتر بوده و کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارد. به همین دلیل، تولید و عرضه بیشتری نیز دارد. قیمت انواع ورق گالوانیزه گرم نیز به طور کلی بر اساس ابعاد ورق (ضخامت و عرض)، کارخانه تولیدکننده، وزن، استاندارد، کیفیت و خواص مکانیکی و شیمایی ورق متفاوت است. به همین دلیل، هنگام خرید ورق گالوانیزه گرم باید به عوامل فوق و مقایسه قیمت ها توجه کرد. علاوه بر موارد فوق، برای خرید ورق گاوانیزه باید نکات دیگری مانند نیاز به خدمات و عملیات اضافه، بُعد مسافت و … نیز در نظر گرفته شوند. در راهنمای خرید ورق گالوانیزه، تمامی نکات ضروری بررسی شده اند تا بتوانید خریدی حرفه ای داشته باشید. توصیه می کنیم قبل از خرید ورق گالوانیزه گرم، حتما مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله راهنمای خرید ورق گالوانیزه به طور کامل

راهنمای خرید ورق گالوانیزه

شرکت آهن ملل، به عنوان یکی از معتبرترین مراجع فروش مقاطع فولادی، قیمت انواع ورق گالوانیزه را به صورت روزانه و با استعلام قیمت از کارخانه های تولیدکننده اعلام می کند. قیمت ورق گالوانیزه را می توانید به صورت روزانه و آنلاین در لینک زیر مشاهده فرمایید.

مشاهده قیمت و خرید ورق گالوانیزه

آهن ملل؛ فروش انواع ورق گالوانیزه به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق گالوانیزه


نتیجه گیری

ورق های گالوانیزه گرم از پُراستفاده ترین انواع ورق های فولادی محسوب می شوند و کاربرد گسترده ای در صنایع گوناگون دارند. این نوع ورق با استفاده از فرآیند غوطه وری، روی‌اندود می شود و قیمت مناسب تری نسبت به سایر ورق های روکش دار دارد. پُرکاربردترین ضخامت ورق گالوانیزه گرم، بین ۰.۳ تا ۳ میلی متر می باشد و در عرض ۱ و ۱.۲۵ متر تولید می شود. این نوع ورق، بر اساس نوع و جرم پوشش، انواع مختلفی دارد و در کیفیت های متفاوتی تولید می شود که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند؛ اما به طور کلی، بیشترین استفاده از ورق های گالوانیزه گرم در مصارفی است که در مجاورت رطوبت و محیط های خورنده قرار داشته باشند.

سوالات متداول ورق گالوانیزه گرم

ورق گالوانیزه گرم چیست؟

یک ورق فولادی به شکل رول یا شیت است که به روش غوطه‌وری، روی اندود می شود.

متداول ترین ویژگی های ورق گالوانیزه گرم کدامند؟

۱. مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی ۲. قیمت مناسب ۳. طول عمر بالا ۳. دوام پوشش ۴. استحکام و مقاومت بالا و … از متداول ترین ویژگی های ورق های گالوانیزه گرم محسوب می شوند.

کاربرد ورق گالوانیزه گرم چیست؟

به طور کلی، ورق های گالوانیزه گرم در مواردی استفاده می شوند که نیاز است ورق در مجاورت رطوبت یا عوامل خورنده قرار گیرد؛ مانند لوله های انتقال آب، مخازن ذخیره سازی، سقف سازه ها، تجهیزات کشاورزی، لوازم خانگی و … .

مهم ترین هدف گالوانیزه کردن ورق چیست؟

هدف از گالوانیزه کردن ورق، مقاوم سازی آن در برابر خوردگی و زنگ زدن است.

7 دیدگاه
  1. عرفان یزدی می گوید

    سلام و خداقوت به شما
    اینکه میگن ورق سرد منظورشون همون ورق گالوانیزه سرده؟ ورق گرم چی اونم ورق گالوانیزه گرمه؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقت بخی، ممنون از شما
      خیر منظور از ورق سرد، هر نوع ورقی است که طی فرآیند نورد سرد تولید می شود مانند ورق روغنی. ورق گرم نیز به هر ورقی که از فرآیند نورد گرم تولید شود می گویند مانند ورق سیاه.
      اما ورق گالوانیزه سرد که نام بردید منظور ورق الکترو گالوانیزه است. توصیه می کنیم برای اینکه بدانید ورق گالوانیزه سرد چیست مقاله معرفی معرفی ورق الکترو گالوانیزه و تفاوت آن با ، ورق گالوانیزه گرم را مطالعه نمایید. و برای دانستن اینکه ورق گرم چیست، مقاله ورق سیاه چیست را مطالعه کنید.

  2. مرادی می گوید

    لیست شرکت های گالوانیزه گرم که تو متن گفتید، هر دو مدل گالوانیزه گرم و سرد تولید می کنن؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام
      از آنجایی که گالوانیزه سرد کاربرد و تقاضای کمتری دارد، تولید آن نیز کمتر است، به همین دلیل اکثر کارخانه ها در حال حاضر فقط تولید ورق گالوانیزه گرم را انجام می دهند.

  3. مجتبی احدی می گوید

    سلام. مرسی که مطالب کاربردی می‌ذارین. می‌شه بگین قیمت گالوانیزه گرم بیشتره یا سرد؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر، خوشحالیم براتون مفید بوده
      همانطور که در مقاله گفته شد قیمت ورق گالوانیزه گرم در بازار بیشتر از ورق سرد است و در کل ارزش ذاتی ورق سرد پایین تر است، اما به دلیل موجودی کم ورق گالوانیزه سرد در بازار، در صورت نیاز به این ورق ممکن است با قیمت بالایی آن را دریافت کنید.

  4. فاطمه احمدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از توجه شما
    بله آهن گالوانیزه را هم می توان از روش غوطه وری تولید کرد. در روش غوطه وری محصول مورد نظر در حمام روی مذاب غوطه ور می شود تا تمام سطوح آن به طور کامل با فلز روی پوشیده گردد، سپس آن را از حمام روی خارج می کنند و مراحل خنک سازی و دیگر مراحل تکمیلی انجام می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.