میلگرد ساده A1 (داکتیل) : هر آنچه که از میلگرد ساده نمی دانید؟

میلگرد ساده A1 یا میلگرد داکتیل یکی دیگر از انواع میلگرد است که در کارخانه های متعددی تولید می گردد. میلگرد ساده دارای سطحی صاف و بدون آج است و به خاطر مقاومت کمتری که نسبت به میلگرد آجدار دارد، می توان از آن در جوشکاری و آهنگری استفاده نمود. از میلگرد ساده علاوه در ساختمان سازی، در صنایع مختلفی نیز استفاده می گردد. اگر می خواهید با ویژگی های میلگرد ساده و کاربردهای آن آشنا شوید، با آهن ملل همراه باشید.

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول میلگرد ساده A1 (داکتیل)
۲ سایزبندی ۶ تا ۴۰۰ میلی متر
۳ حالت ظاهری شاخه ای و کلاف
۴ آنالیز A1

از انواع میلگرد تا کاربردهای مختلف آن در صنایع

میلگرد با فرآیند نورد گرم و سپس سخت شدن سطحی توسط عملیات حرارتی تولید می شود. این مقطع فولادی معمولاً در طول ۶ متر تا ۱۲ متر تولید و به بازار عرضه می شود. با توجه به عملیاتی که بر روی سطح میلگرد انجام می گیرد، می توان آن را به میلگرد ساده و میلگرد آجدار طبقه بندی کرد. همانطور که همه ما می دانیم، بتن ماده ای است که در برابر فشار وارده، بسیار قوی عمل می کند، اما عملاً در برابر کشش بدون استحکام است. از این رو به منظور جبران این عدم تعادل در رفتار دال بتنی، میلگرد به آن اضافه می شود تا بارهای کششی را از بین ببرد. بنابراین، میلگرد به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شود. اما باید خاطر نشان کرد، میلگردها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس استانداردهای تولید شده، از درجه کیفی متفاوتی نیز برخوردار می باشند. اما در کل میلگردها بر اساس نوع تولید به انواع زیر تفکیک می گردد:

  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد فولاد کربن
  • میلگرد پوشش اپوکسی
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد فایبرگلاس پلیمر
  • میلگرد فولاد ضدزنگ

اطلاع داشتن از انواع میلگرد و شناخت آن ها برای افرادی که در زمینه خرید و فروش میلگرد فعالیت دارند، ضروری و مهم است و در صورت عدم شناخت کافی، ممکن است موجب اتلاف وقت و هزینه گردد. از این رو پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع میلگرد و کاربردهای آن

میلگرد چیست

میلگرد ساده A1 (داکتیل) چیست؟

میلگرد داکتیل، همان میلگرد A1 می‌ باشد که با نام میلگرد نرم یا میلگرد ساده هم در بین افراد شناخته می شود. میلگردهای داکتیل، بدون آج هستند و سطحی کاملا صاف دارند. همان طور که می دانید میلگرد جوش پذیری و انعطاف پذیر گسترده‌ای دارد؛ اما این ویژگی در انواع آن متفاوت است. میلگرد ساده، در مقایسه با میلگردهای آجدار، از استحکام کمی برخوردار است و طبق آئین نامه، میلگرد ساده، F240 است یا در رده مقاومتی ۲۴۰ قرار دارد.

سطح میلگرد ساده به شکل ساده و گرد است و هیچ گونه آجی بر روی آن وجود ندارد، از این رو شما می توانید به راحتی آن را از میلگرد آجدار تشخیص دهید. آن ها در اندازه های مختلف از ۶ میلیمتر تا ۴۰۰ میلیمتر تولید و به بازار عرضه می گردند. لازم به ذکر است که از میلگرد داکتیل برای اهداف خاص، مانند رولپلاک در درزهای انبساط، برای اتصالات انقباضی در جاده ها و باندها و برای مارپیچ ستون ها استفاده می شوند. این نوع میلگرد به راحتی بریده می شود و بدون آسیب خم میگردد. همین ویژگی ها باعث شده میلگرد ساده در بسیاری در موارد پر کاربرد باشد.

میلگرد ساده A1 (داکتیل)
میلگرد ساده A1 (داکتیل)

انواع میلگرد طبق استاندارد تولید

میلگردها، طبق استاندارد تولید، به ۴ دسته، تقسیم بندی می‌شود.

  • میلگرد S240 (میلگرد ساده)
  • میلگرد S340 (میلگرد آجدار مارپیچ)
  • میلگرد S400 (میلگرد آجدار جناقی)
  • میلگرد S500 (میلگرد آجدار مرکب)

در تصاویر زیر، ویژگی هر یک به علاوه تصویر آورده شده است. میلگردها براساس استاندارد تولید به نام های A1، A2 ،A3 و A4 تقسیم می شوند که میلگرد  A1 همان میلگرد ساده می باشد. بدین ترتیب اطلاعات زیر می تواند کمک خوبی برای تشخیص نوع میلگرد مصرفی باشد.

انواع میلگرد طبق استاندارد تولید
انواع میلگرد طبق استاندارد تولید
ویژگی های میلگرد
ویژگی های میلگرد

اما اگر هنوز نیاز به اطلاعات بیشتری برای بررسی تفاوت میلگرد A3، A2، A1 و A4 دارید، پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مقاله زیر را مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله تفاوت میلگرد A3، A2، A1 و A4

تفاوت انواع میلگرد

انواع میلگرد ساده

اگر بخواهیم انواع میلگرد ساده را شرح دهیم می توان به این صورت بیان کرد:

  • میلگرد ساده شاخه ای
  • میلگرد ساده کلاف

همانطور که مشاهده کردید، میلگرد ساده همانند میلگرد آجدار در دو نوع شاخه ای و کلاف در اندازه ۵.۵ تا ۲۰ میلی‌متر تولید می گردد؛ چرا که میلگردهای ساده به خاطر کاربردشان، نازک‌تر از میلگردهای آجدار ساخته و عرضه می‌شوند.

مشخصات میلگرد ساده A1

مهم ترین موضوع برای انتخاب محصول مناسب، در نظر گرفتن مشخصات فنی و ویژگی‌ های هریک از میلگردها است. میلگرد ساده از جمله مصالح مهم در ساختمان سازی می باشد که امروزه کاربرد گسترده ای پیدا کرده است.  میلگرد ساده به علت دارا بودن ویژگی هایی همچون تغییر شکل نسبی پلاستیکی تا ۲۵ درصد، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع و تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع، به عنوان میلگرد خام (میلگرد نرم) نیز شناخته می شود.

میلگرد داکتیل (ساده) حاوی ۲۴ درصد کربن و ۶۰ درصد سیلیسیم است. به همین دلیل مقاومت کششی آن نسبت به میلگردهای آجدار کمتر است و قابلیت جوش پذیری بالاتری دارد.  برای انجام عملیات جوشکاری بر روی میلگرد ساده، شرایط پیش گرم براساس استاندارد ISIRI 3131 است که می بایست برای داشتن نتایج بهتر حتما رعایت شود. همچنین میلگردهای ساده از قطر ۶ تا ۲۰۰ میلیمتر تولید می گردد. در ادامه برخی از ویژگی های برتر میلگرد ساده می پردازیم:

مشخصات میلگرد ساده
مشخصات میلگرد ساده

قابلیت فرم پذیری

میلگردهای ساده به علت قابلیت فرم پذیری بالایی که دارند، عملیات خم کاری بر روی آن ها به آسانی انجام می شود به همین جهت در صنعت کاربرد گسترده‌ای دارد.

میزان فرم پذیری میلگرد ساده، براساس جنس فولاد مورد استفاده برای تولید آن مشخص می شود. خواص فرم پذیری میلگرد ساده را می توان باتوجه به مقاومت کششی و تسلیم آن به دست آورد. مقاومت کششی به بیشترین تنش کششی می گویند که جسم قبل از شکستن می تواند تحمل کند. میزان مقاومت کششی میلگرد را می توان با انجام عملیاتی چون عملیات سردکاری، عملیات حرارتی و عملیات آلیاژکاری، افزایش داد.

برای افزایش و کاهش قابلیت فرم پذیری در میلگرد ساده می توان مقدار کربن مورد استفاده در آن را با توجه به نیاز مشخص نمود. به طوری که هرچه مقدار کربن مورد استفاده کمتر باشد، قابلیت فرم پذیری افزایش پیدا می کند.

مشخصات وزنی میلگرد ساده

در واقع وزن میلگرد ساده بر اساس کیلوگرم و به ازای یک متر طول محاسبه می شود. برای به دست آوردن وزن شاخه‌ ای میلگردهای ساده، وزن میلگرد در ۹ ضرب می کنند. در محاسبه وزن میلگرد، از پارامترهای زیر استفاده می شود که در ادامه به صورت مختصر هریک را توضیح می دهیم.

  • پارامتر G

بیانگر وزن میلگرد در طول یک متر می باشد.

  • پارامتر W

بیانگر گشتاور مقاومت میلگرد بوده و از آن برای تخمین مقاومت میلگرد استفاده می شود.

  • پارامتر Flache

نمایانگر سطح میلگرد در طول یک متر بر حسب سانتی متر مربع می باشد.

تولید میلگرد ساده به چه صورتی است؟

همان طور که در ابتدا بیان شد، میلگرد ساده میلگردی با سطح صاف و بدون آج است که معمولاً دارای طول ۶ تا ۱۲ متر و قطر ۶ تا ۴۰۰ میلی‌متر می باشد. برای تولید میلگرد ساده از شمش فولاد استفاده می گردد. برای تولید  ابتدا لازم است شمش فولادی را تا درجه ۱۰۰۰ یا ۱۱۰۰ حرارت دهند و سپس آن‌ها را روی رول‌ های مخصوص قرار می دهند تا بدین ترتیب کم کم از قطر آن‌ها کاسته و به طول آن افزوده ‌شود. بعد از آن، در اندازه ‌‌های مشخص برش داده می‌شوند و میلگرد ساده تولید می گردد.

کاربرد میلگرد ساده (داکتیل) چیست؟

میلگرد ساده معمولاً برای جداسازی مش در دال های بتنی استفاده می شود و همچنین می توان از آن در طیف وسیعی از کاربردهای تجاری و زیرساختی استفاده کرد. میلگرد ساده طیف وسیعی از کاربردها از پایه های بتن آرمه، شمع ها و پایه های سوراخ دار گرفته تا دیوارها، تیرها، ستون ها، دال ها و محصولات پیش ساخته دارد. اما اگر بخواهیم موارد استفاده میلگرد ساده را بیان کنیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد و افزایش مقاومت ساختمان
  • جلوگیری از ایجاد ترک روی بخش های مختلف ساختمان
  • جلوگیری از ایجاد تنش‌های احتمالی در بخش های مختلف ساختمان
  • ساخت بلوک های بتنی
  • انجام عملیات جوشکاری و آهنگری
کاربردهای میلگرد ساده (داکتیل)
کاربردهای میلگرد ساده (داکتیل)

کاربرد میلگرد ساده در بتن

از میلگرد ساده داکتیل در بتن، می توان به شکل زیر استفاده نمود:

خرک: عموماً خرک‌ها در کف و فونداسیون در بتن قرار می‌گیرد. در این روش، میلگرد به شکل دو شبکه متوالی در فاصله‌های مشخص از هم هستند.

خاموت: خاموت جهت ایجاد قدرت تحمل نیروی برشی، جلوگیری از ایجاد احتمالی ترک و بیرون زدگی آرماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد راستا: میلگرد راستا جهت افزایش مقاومت کششی بتن در بتن قرار می‌گیرد.

سنجاقی: میلگردهای سنجاقی، برای وصل کردن میلگرد طولی و خاموت ها و مقاومت برشی خاموت ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادکا: ادکا ها، لنگرهای منفی تکیه گاه تیر را تحمل می‌نماید.

رکابی: وظیفه میلگردهای رکابی این است که در بتن ریزی، میلگردهای طولی و عمودی را در یک راستا نگه می‌ دارد.

عوامل دخیل بر قیمت میلگرد ساده

 میلگرد ساده نیز همانند انواع مقاطع فولادی دارای نوسانات قیمتی روزانه متعددی است. اما باید خاطر نشان کرد که برای خرید میلگرد ساده بهتر است به مراکز معتبر و دارای فاکتور رسمی مراجعه نمود، چرا که در صورت وجود مشکل و یا عدم وجود کیفیت لازم در محصولات خریداری شده، می توانید برای باز پرس گردانی آن به راحتی اقدام کنید.

اما در کل یکسری عوامل وجود دانرد که می توانند بر قیمت میلگرد ساده دخیل باشند همچون قیمت شمش، قیمت نفت، نوسانات داخلی و خارجی، نرخ دلار و … .  به همین خاطر پیشنهاد می گردد در لحظه قیمت میلگرد را رصد کنید. شما می توانید برای خرید میلگرد به سایت آهن ملل مراجعه کنید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد فولادی به صورت آنلاین و حضوری

خرید میلگرد ساده

نتیجه گیری

انواع متفاوتی میلگرد وجود دارد که در این مقاله شما با میلگرد داکتیل یا ساده آشنا شدید و دانستید که میلگردهای ساده، دارای سختی کم هستند و انعطاف پذیری خوبی برخوردارند. از دیگر ویژگی های این نوع میلگرد می توان به تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع و تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع اشاره کرد که نسبت به میلگردهای آجدار بسیار کمتر است. از کاربردهای میلگردهای ساده ایجاد مقاومت ساختمان و جلوگیری از ترک ها روی بخش های مختلف ساختمان جلوگیری می کند. در این مقاله تلاش شد اطلاعات لازم برای شناخت میلگرد ساده را در اختیار شما قرار دهیم.

سوالات میلگرد ساده A1 (داکتیل) و کاربردهای آن

میلگرد ساده A1 (داکتیل) چیست؟

میلگرد داکتیل، همان میلگرد A1 می‌ باشد که به میلگرد نرم و میلگرد ساده شناخته می‌شود. میلگردهای داکتیل، بدون آج هستند و هیچ گونه آجی روی سطح آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

مشخصات میلگرد ساده A1 کدامند؟

میلگرد ساده به علت دارا بودن مواردی از جمله تغییر شکل نسبی پلاستیکی تا ۲۵ درصد، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع و تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع، به عنوان میلگرد نرم نیز شناخته شده است.

کاربردهای میلگرد ساده (داکتیل) کدامند؟

میلگرد ساده برای ایجاد مقاومت ساختمان و افزایش استحکام آن مورد استفاده قرار می گیرد و از ایجاد ترک روی بخش های مختلف ساختمان جلوگیری می کند.

کاربرد میلگرد ساده در بتن چیست؟

از میلگرد ساده داکتیل در بتن به صورت خاموت، ادکا، سنجاقی، رکابی و غیره استفاده می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.