پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل درب و پنجره در ظاهر و کیفیت ساختمان تاثیر بالایی دارد. در بین انواع مصالحی که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد، پروفیل درب و پنجره، از مهمترین مصالح در این صنعت می باشد.

برای تولید این محصول هم از ورق سیاه و هم از ورق روغنی استفاده می شود که به عنوان پروفیل های توخالی که مخصوص درب و پنجره شناخته می شود. تا آخر مقاله با آهن ملل همراه باشید تا با این محصول کاربردی بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه پروفیل درب و پنجره

پنجره و درهای امروزی مراحل طولانی را طی کرده است تا به استانداردی که در حال حاضر انتظار داریم برسد. در قرن ۱۶ سرب یکی از اولین فلزاتی بود که در قاب پنجره ها مورد استفاده قرار می گرفت، زیرا به علت نرمی آن به راحتی شکل پذیر است.

در حالی که در قرن ۱۷ چارچوب های چوبی در بریتانیا از محبوبیت بسیاری برخوردار شد و پروفیل های فلزی به همان سبک قدیمی اغلب مورد استفاده قرار می گرفت.

اختراع فولاد مدرن در سال ۱۸۵۵، همراه با پیشرفت گسترده تکنیک های ساخت شیشه، ساخت پنجره های بزرگتر را ممکن کرد. فولاد به سرعت به عنوان ماده مورد علاقه بسیاری از ساختمان های تجاری، صنعتی و عمومی تبدیل شد، اگرچه ظاهر خشنش، آن را به یک انتخاب غیرقابل قبول برای فضای داخلی تبدیل کرد.

بعد از پروفیل های فولادی، قاب پنجره آلومینیومی آمد. در دهه ۱۹۴۰، طراح آمریکایی Buckminster Fuller آن را معرفی کرد. این پروفیل ها در عین داشتن ساختارهای بسیار سبک، قدرت بالایی داشتند. از آن زمان، آلومینیوم بیشتر و بیشتر محبوبیت پیدا کرد زیرا در دسترس مردم بیشتری قرار گرفت.

پروفیل درب و پنجره

امروزه پروفیل درب و پنجره PVC و UPVC نیز کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارد. محصولات UPVC تنوع گسترده ای در ساخت پروفیل درب و پنجره دارد. مواد دیگری که برای ساخت پروفیل درب و پنجره کاربرد دارد، آلومینیوم است. تعیین کننده قیمت پروفیل درب و پنجره علاوه بر متریال استفاده شده، به نحوه‌ تولید پروفیل هم وابسته است.

امروزه به دلیل وجود آلودگی های صوتی و جوی استفاده از پنجره های دو جداره بیشتر از پنجره های معمولی استفاده می شود. به همین دلیل روش‌ های استفاده از پروفیل درب و پنجره، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. برای ساخت پنجره های دو جداره، پروفیل درب و پنجره UPVC و آلومینیوم بیشترین کاربرد را دارند.

عموما می توان گفت که پروفیل درب و پنجره‌ آلومینیومی، نسبت به پروفیل درب و پنجره غیر فلزی، گران تر و هزینه برتر است. پروفیل ها معمولا در شاخه های ۱۲ متری یا ۶ متری تولید و در بازار عرضه می شود. وزن این نوع پروفیل ها با توجه به طرح و ضخامت آن متغیر می باشد.

در تصویر زیر شما را با چند نمونه از متداول‌ ترین پروفیل های درب و پنجره آشنا می کنیم.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت قوطی کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

انواع پروفیل در و پنجره از نظر جنس

همانطور که می دانید برای ساخت چهارچوب های در و پنجره از متریال مختلفی استفاده می شود. به طور کلی ۵ مورد از پروفیل هایی که در بازار موجود هستند، به صورت زیر است:

  • پروفیل چوبی
  • پروفیل آلومینیوم
  • پروفیل فولاد
  • پروفیل UPVC
  • پروفیل کامپوزیت

جدول استاندارد پروفیل درب و پنجره

وزن پروفیل براساس ضخامت، طول و نوع ساختار محصول محاسبه می گردد. برای محاسبه وزن پروفیل به صورت دستی از این فرمول استفاده می شود:

ردیفضخامت (mm)سایز قوطی (mm)وزن (kg/m)
۱۱۲۰*۲۰۰.۶۲
۲۱۲۵*۲۵۰.۷۸
۳۱۳۰*۳۰۰.۹۶
۴۱۳۵*۳۵۱.۱۲
۵۱۴۰*۴۰۱.۲۵
۶۱.۲۵۲۰*۲۰۰.۷۵
۷۱.۲۵۲۵*۲۵۰.۹۸
۸۱.۲۵۳۰*۳۰۱.۱۹
۹۱.۲۵۳۵*۳۵۱.۳۹
۱۰۱.۲۵۴۰*۴۰۱.۵۵
۱۱۱.۵۲۰*۲۰۰.۹۱
۱۲۱.۵۲۵*۲۵۱.۱۷
۱۳۱.۵۳۰*۳۰۱.۴۲
۱۴۱.۵۳۵*۳۵۱.۶۴
۱۵۱.۵۴۰*۴۰۱.۸۶
۱۶۱.۵۴۵*۴۵۲.۱۲
۱۷۱.۵۵۰*۵۰۲.۳۳
۱۸۱.۵۶۰*۶۰۲.۸۲

(تعداد) *(طول به کار رفته بر اساس متر) *(وزن مخصوص پروفیل بر اساس کیلوگرم) = وزن پروفیل (کیلوگرم)

برای اطلاع از روند قیمت روز پروفیل درب و پنجره با کارشناسان آهن ملل در ارتباط باشید.

انواع پروفیل درب و پنجره

پروفیل های در و پنجره به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارت است از:

  • پروفیل فریم
  • پروفیل میانی یا مولیون
  • پروفیل بازشو یا سش
  • پروفیل پانل
  • پروفیل زهوار
  • پروفیل اتصال فریم
  • پروفیل لوله آداپتور

پروفیل فریم

پروفیل فریم به عنوان قاب در چارچوب اصلی پنجره استفاده می شود. بخش های عمودی تا قسمت های پایینی و بالایی پنجره را تشکیل می دهند. پروفیل درب و پنجره ها دارای انواع مختلفی می باشند، به همین جهت فریم های پروفیل دارای اشکال مختلفی هستند.

فریم بازسازی: این پروفیل همانگونه که از نامش مشخص است، برای بازسازی و نوسازی ساختمان ها استفاده می شود. لبه این پروفیل بر روی فریم در و پنجره قبلی قرار گرفته و نیازی به تخریب چارچوب پنجره نمی باشد.

فریم درب و پنجره: برای تولید پنجره ها و درب های لولایی از پروفیل در و پنجره استفاده می شود.

فریم کشویی: برای تولید درب و پنجره های کشویی از این نوع پروفیل استفاده می شود. همچنین پروفیل فریم کشویی به دو صورت تک ریل و دوریل در بازار عرضه می­ گردد.

پروفیل میانی یا مولیون

از این پروفیل برای کتیبه بالای پنجره و در پنجره های کشویی، به عنوان تقسیم کننده افقی استفاده می شود. همچنین سطح برش آن بصورت T می باشد.

پروفیل بازشو یا سش

برای تولید قسمت بازشوی درب یا پنجره از این پروفیل استفاده می شود. ظاهر این پروفیل به شکل S است. این پروفیل ها در پنجره دوجداره کشویی کاربرد دارد. این پروفیل به دسته های مختلفی چون بازشو پنجره، بازشو درب، بازشو کشویی تقسیم بندی می شوند. تفاوت پروفیل بازشوی درب با بازشوی پنجره در ابعاد است، به طوریکه پروفیل بازشوی درب از لحاظ ارتفاعی بزرگتر می باشد.

پروفیل پانل

در ساخت درب و پنجره های پارتیشن و پایین درب‌ ها به جای شیشه از پروفیل پانل استفاده می شود. پروفیل پانل یک صفحه با عرض ۱۰ سانتی متر است که در آن صفحات در یکدیگر قفل شده اند.

 پروفیل زهوار

یکی از انواع پروفیل های جانبی که جهت نگه داشتن شیشه و پانل مورد استفاده قرار می گیرد، پروفیل زهوار می باشد. این پروفیل در دو نوع تک جداره و دو جداره موجود است.

پروفیل اتصال فریم

استفاده از پروفیل اتصال فریم جهت متصل کردن دو یونیت در و پنجره استفاده می شود.

پروفیل لوله آداپتور

از پروفیل لوله آداپتور جهت ایجاد چرخش برای اتصال درب و پنجره هایی که زاویه بین آن ها ۹۰ درجه یا بیشتر می باشد، استفاده می شود.

روش تولید پروفیل درب و پنجره

برای تولید پروفیل های فلزی در و پنجره ابتدا لازم است ورق های فولادی برش کاری شوند. این مرحله با استفاده از دستگاه های مخصوصی برش می خورند. سپس با استفاده از دستگاه سوراخ زن، دستگاه سوراخ یراق آلات، دستگاه شیار زن، دستگاه جوش پروفیل و دستگاه پلیسه گیر، ساخت فریم کامل شود.

برای محکم شدن پنجره در شیار وسط پروفیل از قوطی گالوانیزه استفاده شده و با پیچ و پرچ محکم می شود. سپس بعد از گذشتن از این مرحله، قوطی گالوانیزه برای محکم شدن پنجره در شیار وسط پروفیل آن قرار گرفته و بندهای داخلی فریم پنجره با پیچ و پرچ سفت می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پروفیل در و پنجره، دستگاه برش CNC، دستگاه جوش چهار سر پروفیل، CNC تمیز کن گوشه ها، خم کن پروفیل، جوش تک سر پروفیل upvc، دستگاه نصب شیشه یا یراق آلات، تمیز کن سطح داخلی جوش پروفیل دستگاه، دستگاه انتقال فریم اسپیسر، خط برش و شستشو شیشه دو جداره، CNC خم و شکل دهی اسپیسر و غیره است.

همچنین ماشین آلات مورد نیاز دستگاه های رومیزی، ست های تک سر پنج تکه نرمال یا دیجیتال، ست های تک سر شش تکه نرمال یا دیجیتال (تمام اتوماتیک) و ست های دو سر می باشند.

نحوه ساخت درب و پنجره دوجداره

به طور خاص تولید ساخت درب و پنجره دو جداره به صورت زیر است:

  • طراحی پروژه با استفاده از نرم افزار مخصوص درب وپنجره
  • برش پروفیل‌های در و پنجره
  • ایجاد محفظه تخلیه آب
  • ایجاد سوراخ‌های دستگیره درب و پنجره
  • قراردادن گالوانیزه مخصوص هر پروفیل و پیچ کردن آن به پروفیل
  • جوش دادن پروفیل
  • تمیز کردن گوشه های جوش خرده و برداشتن اضافه های جوش
  • نصب بست کانکشن پروفیل مولیون
  • نصب لاستیک درزگیرهای پروفیل  
  • نصب و مونتاژ یراق آلات درب و پنجره
  • برش و نصب زهوارهای دوجداره و سه جداره شیشه
  • تست عملیاتی

جمع بندی

یکی از محصولاتی که بسیار در ساخت و ساز درب و پنجره های سازه ها کاربرد دارد، پروفیل درب و پنجره است. برای ساخت پنجره های دو جداره، پروفیل درب و پنجره UPVC و آلومینیوم بیشترین کاربرد را دارد. مزایای استفاده از این نوع پروفیل ها، عایق مناسب و مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار، عایق های مناسب حرارتی و الکتریسیته، مقاومت بالا در اشتعال، عدم نیاز به رنگ کاری و سرویس مجدد، عایق صدا و کاهش آلودگی های صوتی، صرفه جویی چشم گیر در مصرف انرژی و غیره هستند.

انواع پروفیل های در و پنجره، پروفیل فریم، پروفیل میانی یا مولیون، پروفیل بازشو یا سش، پروفیل پانل، پروفیل زهوار، پروفیل اتصال فریم، پروفیل لوله آداپتور می باشند. در این مطلب به توضیح کامل پروفیل درب و پنجره و کاربرد آن پرداخته شد، از این که تا آخر مقاله با ما همراه بودید، متشکریم.

سوالات متداول پروفیل درب و پنجره چیست

انواع پروفیل درب و پنجره کدام است؟

انواع پروفیل در و پنجره، پروفیل فریم، پروفیل میانی یا مولیون، پروفیل بازشو یا سش، پروفیل پانل، پروفیل زهوار، پروفیل اتصال فریم، پروفیل لوله آداپتور هستند.

انواع اجزای پروفیل در و پنجره کدام است؟

پروفیل فریم، میانی، بازشو، پانل، زهوار، اتصال فریم و غیره می باشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.