کارخانه فولاد زرند ایرانیان (زرند کرمان)

شرکت فولاد زرند ایرانیان در سال ۱۳۸۷ در نزدیکی کرمان به ثبت رسید. این کارخانه با سرمایه‌گذاری شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) احداث شد. شرکت فولاد زرند ایرانیان دارای کارخانه‌ های کنسانتره سنگ آهن، کارخانه گندله سازی سنگ آهن، معدن سنگ آهن جلال آباد، مجتمع‌های کک‌ سازی ۱ و ۲ و پالایشگاه‌ ها، معادن ذغال سنگ خمرود و مجتمع فولاد می‌ باشد. از ویژگی‌ های بارز آن نیز استفاده از سیستم  CDQبرای خنک کردن کک می باشد که سیستمی کاملا زیست محیطی است. معرفی کامل شرکت فولاد زرند ایرانیان، کارخانه های زیر مجموعه و محصولات تولیدی کارخانه فولاد زرند ایرانیان را در ادامه مقاله از دانشنامه آهن ملل بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی شرکت فولاد زرند ایرانیان (زیسکو)

شرکت فولاد زرند ایرانیان در آبان ماه سال ۱۳۸۷ در نزدیکی شهر کرمان تاسیس گردید. این شرکت با بیش از ۱۰ کارخانه بزرگ در سه مجتمع، بزرگترین مجموعه شرکت های هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (MIDHCO) می باشد.

تولید فولاد در این کارخانه از طرق تکمیل زنجیره فرآوری آهن صورت می گیرد. به این صورت که زنجیره ای از معدن سنگ آهن جلال آباد آغاز می گردد و با فرآوری سنگ آهن، محصولات میانی فولاد تولید می شود. تولید فولاد در این کارخانه به روش کوره بلند با ظرفیتی به میزان ۱.۵ میلیون تن شمش در سال می باشد.

ویژگی ها و مزایای شرکت فولاد زرند ایرانیان

از جمله مهم ترین ویژگی ها و مزایای شرکت فولاد زرند کرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تولید فولاد از طریق تکمیل زنجیره فرآوری آهن و تولید فولاد که منجر به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری گردیده است.
  • یکی دیگر از ویژگی های این شرکت استفاده از تکنولوژی خنک سازی کک به روش خشک (CDQ) در کارخانه کک سازی شرکت می باشد که برای نخستین بار در کشور، در این کارخانه به بهره برداری رسیده است.
  • شمش های تولیدی این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخودار است. دلیل آن نیز همزدگی و اختلاط مناسب و در نتیجه افزایش انرژی جنبشی و تنش تسلیم مذاب است که باعث می شود حباب های اکسیژن بیشتری از آن خارج گردد و شمش  تولیدی از کیفیت بالایی برخودار شود.

کارخانه های زیر مجموعه شرکت فولاد زرند ایرانیان

شرکت فولاد زرند ایرانیاندارای بیش از ۱۰ کارخانه بزرگ در سه مجتمع به صورت زیر می باشد:

کارخانه های زیر مجموعه شرکت فولاد زرند ایرانیان

۱- مجتمع کنسانتره و گندله سازی

این مجتمع در سه بخش زیر به تولید کنسانتره و گندله مشغول می باشد.

  • معدن سنگ آهن جلال آباد

عمده فعالیت این معدن، استخراج سنگ آهن به روش پلکانی و روباز جهت خوراک دهی به کارخانه کنسانتره سنگ آهن شرکت فولاد زرند ایرانیان می باشد. معدن سنگ آهن جلال آباد با در اختیار داشتن یکی از بزرگترین کانسارهای سنگ آهن در ایران، با برآورد ذخیره معدن حدود ۱۳۴ میلیون تن از جمله تولیدکنندگان مطرح سنگ آهن دانه بندی در سطح کشور می باشد.
ظرفیت تولید: استخراج سالانه ۶ میلیون تن سنگ آهن مگنتیت و هماتیت

  • کارخانه کنسانتره سازی

کارخانه کنسانتره سنگ آهن، یکی از حلقه های اولیه زنجیره تولید فولاد به روش کوره بلند است که به منظور فرآوری سنگ آهن و تبدیل به کنسانتره در سال ۱۳۹۱ و در نزدیکی معدن جلال آیاد زرند تاسیس شد. این کارخانه با دو خط تولید، با استفاده از به روزترین تکنولوژی های فرآوری مواد معدنی محصولات فرآوری شده خود را تضمین می کند.
ظرفیت تولید: سالانه ۴ میلون تن کنسانتره سنگ آهن

  • کارخانه گندله سازی

کارخانه گندله سازی، با هدف تامین نیاز مواد اولیه کوره بلند در زنجیره تولید فولاد با تکنولوژی تولید آلیس چالمز در سال ۱۳۹۵ و در کارخانه کنسانتره سنگ آهن این مجتمع تاسیس گردیده است.
ظرفیت تولید: سالانه ۲.۵ میلیون تن گندله سنگ آهن

۲- مجتمع کک سازی و پالایشگاه ها

کارخانه کک سازی در سال  های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۳ در نزدیکی آخرین حلقه زنجیره تولید کارخانه تاسیس شد. همچنین به دلیل بهبود فرآیند پخت کک و تولید محصولات جانبی، واحد پالایشگاه نیز در این مجموعه ها احداث شده است. واحد های زیر مجموعه این مجتمع را در ادامه بررسی می کنیم.

  • معدن ذغال سنگ خمرود

یکی دیگر از واحدهای تولیدی شرکت فولاد زرند ایرانیان که در حال حاضر با ذخیره زمین شناسی بالغ بر ۶۴ میلیون تن و ذخیره قابل استخراج ۳۸ میلیون تن زغال سنگ به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های معدنی در دست اجرای کشور است. این پروژه از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار نموده و وظیفه اصلی آن، تامین ذغال سنگ مورد نیاز در کارخانه های کک سازی مجتمع فولاد زرند ایرانیان می باشد.
ظرفیت تولید: سالانه ۷۵۰ هزارتن زغال سنگ

  • کارخانه کک سازی شماره ۱

مهم ترین فعالیت این کارخانه تامون کک مورد نیاز کوره بلند می باشد. علاوه بر تولید کک، قطران و بنزول نیز از دیگر فرآورده های این کارخانه می باشد.
ظرفیت تولید: سالانه ۴۰۰ هزارتن کک متالوژی

  • کارخانه کک سازی شماره ۲

دومین کارخانه کک سازی مجتمع جهت افزایش توان تولید کک متالوژی و خوراک دهی مجتمع فولادسازی، احداث شد. استفاده از تکنولوژی CDQ برای اولین بار در کشور، یکی از ویژگی های این کارخانه می باشد.
ظرفیت تولید: سالانه ۸۰۰ هزار تن کک متالوژی

۳- کارخانه فولادسازی

آخرین حلقه از زنجیره تولید فولاد به روش کوره بلند، کارخانه فولاد سازی می باشد. از جمله واحدهای مهم این کارخانه می توان به واحد انتقال مواد، واحد تولید اکسیژن، واحد کوره بلند و واحد فولادسازی و ریخته گری است. اصلی ترین محصولات تولیدی این واحد، انواع آلیاژهای بیلت، بلوم فولادی و شمش چدن می باشد. همچنین از دیگر فرآورده های این مجتمع تولید گازهای مایع اکسیژن، نیتروژن و آرگون است.
ظرفیت تولید: سالانه ۱.۵ میلیون تن شمش فولادی

محصولات شرکت فولاد زرند ایرانیان

تولیدات این کارخانه محصولات میانی فولاد از جمله کنسانتره سنگ آهن، گندله، کک و غیره و در نهایت تولید بیلت فولادی می باشد. محصولات این کارخانه را در ادامه مشاهده می کنید.

محصولات شرکت فولاد زرند ایرانیان
  • بیلت فولادی: محصول نهایی کارخانه فولادی سازی شمش فولادی بیلت است. از بیلت فولادی برای ساخت مقاطع طویل مانند میلگرد، مفتول، تسمه، لوله و غیره از بیلت استفاده می شود.
  • کنستانتره سنگ آهن: کنسانتره سنگ آهن در فرآیند تولید گندله (بیرای کوره بلند و بریکت) استفاده می گردد .
  • گندله: این محصول ماده اولیه برای تولید آهن خام می باشد.
  • کک متالوژی: کک متالوژی به عنوان سوخت و عامل احیا کننده در کوره فولادسازی به کار می رود و یکی از مهمترین مواد اولیه مصرفی در پروسه تولید آهن به روش کوره بلند می باشد.
  • شمش چدن: شمش چدن یکی از محصولات میانی ذوب کوره بلند است. از این محصول در صنایع خودرو سازی، ساخت بدنه الکتروموتورها و ساخت قطعات، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، ساخت لوله، شیرآلات و اتصالات استفاده می شود.
  • اکسیژن مایع

در فرآیند تولید آهن و فولاد، علاوه بر محصول اصلی، محصولات دیگری تولید می شود که در صنایع گوناگون قابل استفاده است. در ادامه محصولات جانبی شرکت فولاد زرند ایرانیان کرمان را در می کنیم:

  • قطران: در انواع روغن و روان کننده های صنعتی، صنایع آلومینیوم سازی، جاده سازی، رنگ سازی و پوشش های محافظتی استفاده می شود.
  • بنزول: به عنوان مواد اولیه پلاستیک ها، الیاف مصنوعی، پاک کننده ها، داروها و … استفاده می گردد.
  • سرباره: این محصول قابل بازیافت بوده و در صنایع تولید سیمان و جاده سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اکسیژن مایع، نیتروین مایع و آرگون مایع:  مصارف مختلف پزشکی، صنعتی و آزمایشگاهی دارد.

شرکت آهن ملل نمایندگی فروش مجتمع فولاد زرند ایرانیان (زرند کرمان) را دارا می باشد.

بلیت فولادی و به طور کل شمش های فولادی از جمله محصولات میانی در صنعت فولاد می باشند. قیمت آن ها نیز در بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا تمامی مقاطع فولادی برای تولید و استفاده در صنایع، وابسته به تولید محصولاتی مانند شمش آهن و دیگر محصولات میانی و همچنین مواد اولیه می باشند. از آنجایی که این قیمت ها هواره در حال نوسان است، در صورتی که قصد خرید آهن یا مقاطع فولادی را دارید بهتر است با انتخاب مرجعی معتبر، ابتدا به صورت دائم به رصد قیمت روز شمش و مقاطع فولادی بپردازید و سپس اقدام به خرید کنید. برای مشاهده آخرین قیمت شمش فولادی می توانید وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید شمش فولاد

آهن ملل؛ مرکز فروش شمش فولاد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت آنلاین شمش فولادی

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.