کارخانه صبا فولاد زاگرس

شرکت صبا فولاد زاگرس در سال ۱۳۸۸ در شهرک صنعتی سفید دشت استان چهارمحال و بختیاری تاسیس شد. این کارخانه با احداث مجتمع صنعتی در دو فاز تولید مقاطع فولادی و فولاد سازی، نقش بزرگی در راستای افزایش تولیدات داخلی ایفا می نماید. محصولات تولیدی کارخانه صبا فولاد زاگرس انواع میلگرد در سایز ۱۰ تا ۴۰ میلی متر می باشد و قابلیت تولید میلگرد با طول سفارشی بر اساس اعلام نیاز مشتری از ویژگی های این کارخانه محسوب می شود. برای آشنایی بیشتر با تمامی ویژگی ها، مزایا و محصولات کارخانه صبا فولاد زاگرس با ادامه مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

معرفی کارخانه صبا فولاد زاگرس

شرکت صبا فولاد زاگرس در آذرماه ۱۳۸۸ در استان چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید. این مجتمع در زمینی به مساحت ۲۷۰ هزار متر مربع در شهرک صنعتی سفید دشت استان چهار محال و بختیاری و با سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی، به منظور اجرای دو واحد فولادسازی و مقاطع فولادی با ظرفیت اسمی ۴۵۰ هزار تن در سال، برنامه ریزی شد. محصولات این کارخانه انواع میلگرد آجدار می باشد که به روش نورد گرم تولید می گردد. کارخانه صبا فولاد زاگرس، از لحاظ موقعیت جغرافیایی و هزینه حمل و نقل برای مصرف کنندگانی که در استان های مرکزی و غرب ایران ساکن هستند مناسب و به صرفه است.

کارخانه ها و شرکت های زیر مجموعه مجتمع صبا فولاد زاگرس

کارخانه ها و شرکت های زیر مجموعه مجتمع صبا فولاد زاگرس

همانطور که اشاره شد مجتمع فولاد زاگرس دارای دو واحد زیر مجموعه به نام های واحد فولاد سازی و واحد تولید مقاطع فولادی در کارخانه نورد خود می باشد. همچنین این کارخانه از چندین آزمایشگاه تخصصی به منظور کنترل کیفیت محصولات خود بهره می گیرد.

کارخانه نورد

عملیات احداث واحد تولید مقاطع فولادی این مجتمع در سال ۱۳۸۹ آغاز و در سال ۱۳۹۲ با ظرفیت 60 تن در ساعت (۴۲۰ هزار تن در سال) به بهره برداری رسید. ماشین آلات و تجهیزات مربوطه بر اساس تکنولوژی روز دنیا با بهره گیری از بهترین تامین کنندگان اروپایی و از شرکت های CVS RM و SIMENSE  تهیه شده است. از این رو این پروژه علاوه بر دانش فنی پیشرفته، کمترین میزان آلودگی زیست محیطی و بهینه ترین شرایط برای مصارف انرژی و کیفیت محصولات تولیدی را ایجاد کرده است.

این خط دارای کوره پیشگرم به همراه ۱۸ قفسه نوردی، سیستم ترمکس، بستر خنک کننده و سیستم بسته بندی اتوماتیک می باشد و کلیه محصولات در آزمایشگاه کنترل کیفیت تحت آزمایش های کشش و خمش قرار می گیرند و گواهی کیفیت برای آنها صادر می گردد. واحد تولید مقاطع فولادی مجتمع طی سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ عنوان طرح نمونه استانی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را به خود اختصاص داده است.

واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه ها

به منظور پایش مداوم محصول و بهبود کیفیت تولید، واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت این مجموعه با تجهیزات پیشرفته، مسئولیت انجام کلیه آزمایشات محصول مبتنی بر استاندارد را بر عهده دارد. این واحد دارای دو آزمایشگاه به صورت زیر می باشد:

آزمایشگاه مکانیکی

این آزمایشگاه شامل  2 دستگاه تست کشش یونیورسال با ظرفیت ۱۰۰ تن، همراه با سنسور اکستنسومتر کورس کوتاه جهت محاسبه ازدیاد طول با دقت بالا و دستگاه خم و باز خم با ظرفیت ۲۰ تن جهت انجام تست های مکانیکی محصول می باشد.

همچنین دستگاه سختی سنج جهت کنترل سختی قطعات مثل غلطک های نورد و …در این آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

آزمایشگاه کوانتمی

در آزمایشگاه کوانتمی، آنالیز شمش مصرفی درکارخانه، میلگرد تولیدی و قطعات وارده به کارخانه ساخت کمپانی BELECK آلمان انجام می گیرد.

طرح های توسعه کارخانه صبا فولاد زاگرس

پس از اجرایی شدن فاز اول کارخانه نورد مقاطع فولادی، در حال حاضر فاز دوم طرح توسعه خط نورد در دست اجرا است. این فاز برای تولید انواع میلگرد و مفتول صنعتی و ساختمانی به صورت کلاف از سایز ۵.۵ الی ۲۰ میلی متر می باشد. همچنین  مجتمع فولاد زاگرس در فاز سوم، در صدد احداث کارخانه فولادسازی جهت تولید شمس فولادی می باشد که تا کنون فرآیندهای بررسی فنی، مالی و امکان سنجی طرح با موفقیت به پایان رسیده است. این فاز هم اکنون در مرحله مذاکره و عقد قرارداد جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات خط ذوب و ریخته گری قرار دارد.

محصولات کارخانه صبا فولاد زاگرس

محصولات کارخانه صبا فولاد زاگرس

محصولات تولیدی کارخانه صبا فولاد زاگرس به دو دسته زیر تقسیم می شوند که بیشترین سهم مربوط به تولید و عرضه میلگردهای آجدار است.

  • میلگرد آجدار
  • انواع مفتول و میلگرد صنعتی و ساختمانی به صورت کلاف

مواد اولیه

شمش مورد استفاده در شرکت صبا فولاد زاگرس به عنوان مواد اولیه، از کارخانجات معتبر فولادسازی کشور تامین می شود. شمش مورد استفاده در شرکت صبا فولاد زاگرس انواع ST5SP، ST 3SP، ST 4SP و ۳۴Mn5 می باشد که هنگام ورود به کارخانه توسط واحد کنترل کیفیت مورد بازرسی و تست قرار می گیرد.

میلگرد

میلگردهای تولیدی کارخانه صبا فولاد زاگرس انواع میلگرد آجدار در گریدهای A3 (آج ۴۰۰) و A4 (آج ۵۰۰) از سایز ۱۰ الی ۴۰ میلی متر می باشد که به روش نورد گرم تولید می گردند. کوره پیشگرم این شرکت با تکنولوژی روز و پیشرفته تحت اتوماسیون و با ظرفیت ۶۰ تن شمش ۶ متری در ساعت است.

همچنین این شرکت قابلیت تولید میلگرد با طول های ۶، ۹ و ۱۲ متر با توجه به نیاز مشتری را دارا می باشد.

میلگردهای تولیدی شرکت صبا فولاد زاگرس را می توان از نظر دسته بندی بازار در ۲ دسته زیر معرفی کرد:

۱- میلگرد بازار داخلی ( مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲  و در ۲ رده  آج ۴۰۰ (A3) و آج ۵۰۰ (A4) )

۲- میلگرد صادراتی (مطابق با استانداردهای بین المللی (ASTM A615،GOST 34028 ، BS4449، DIN488،TS708 ,…)

ویژگی ها و مزایای میلگرد شرکت صبا فولاد زاگرس

از جمله مهم ترین ویژگی های میلگردهای تولیدی کارخانه صبا فولاد زاگرس که باعث مزیت رقابتی این کارخانه می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید بر اساس استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲ و همچنین امکات تولید میلگرد بر اساس استانداردهای بین المللی BS4449،  GOST34028، ASTMA615
  • تنوع میلگرد تولیدی از قطر ۱۰ تا ۴۰ میلی متر در گریدهای A3 (آج ۴۰۰) و A4 (آج ۵۰۰)
  • امکان تولید میلگرد با طول های ۶، ۹ و ۱۲ متری بر اساس اعلام نیاز مشتری
  • استقرار نظام مدیریت یکپارچه (IMS) و دریافت گواهی نامه های ISO14001، ISO9001 و ISO45001 از موسسه اعتباردهی GCL intrenational انگلستان.
  • بهره گیری از آخرین تکنولوژی نورد اروپا
  • استفاده از مواد اولیه با بهترین کیفیت و کمترین میزان عناصر مضر فسفر و گوگرد تولید شده از آهن اسفنجی در کوره قوس الکتریکی و سیستم ریخته گری پیوسته در کارخانجات معتبر فولادسازی
  • استحکام مکانیکی بالا همراه با خم پذیری مناسب و داکتیلیته عالی
  • استحام خستگی مناسب

علامت اختصاری میلگرد صبا فولاد زاگرس

مشخصه میلگرد کارخانه صبا فولاد زاگرس علامت اختصاری  SFZ است که بر روی میلگردهای تولیدی این کارخانه حک می شود.

علامت اختصاری میلگرد صبا فولاد زاگرس

شرکت آهن ملل نمایندگی فروش صبا فولاد زاگرس را دارا می باشد.

محصولات کارخانه

جدول وزنی

گواهی نامه

گالری تصاویر

صبا فولاد زاگرس
صبا فولاد زاگرس
صبا فولاد زاگرس
صبا فولاد زاگرس
صبا فولاد زاگرس
صبا فولاد زاگرس

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.