معرفی ورق الکتروگالوانیزه و تفاوت آن با ورق گالوانیزه گرم

بارزترین تفاوت ورق الکترو گالوانیزه و گالوانیزه گرم در شکل ظاهری آن هاست به این صورت که ورق الکترو گالوانیزه سطحی براق تر از ورق گالوانیزه گرم دارد. تولید ورق به روش الکتروپلات یا الکتروگالوانیزه باعث تولید ورق هایی با پوشش یک‌دست و لبه هایی صاف و دقیق می گردد، ولی ضخامت این پوشش کمتر از ورق گالوانیزه گرم است به همین دلیل مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد. تفاوت ورق الکترو گالوانیزه و گالوانیزه گرم از جنبه های دیگر مانند عمر مفید، کاربرد، قیمت و … نیز قابل بررسی است. برای آشنایی بیشتر با ورق الکترو گالوانیزه و تفاوت های آن با ورق گالوانیزه گرم با ادامه این مقاله از آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله معرفی ورق الکتروگالوانیزه

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول ورق الکتروگالوانیزه
۲ شکل ظاهری سطحی صاف، صیقلی و براق با لبه های صاف و منظم
۳ روش تولید استفاده از رسوب الکتریکی بر روی یک یا هر دو طرف ورق (گالوانیزه سرد)
۴ تفاوت با ورق گالوانیزه گرم

پوشش نازک تر
پوشش یک دست، صاف و براق تر
ضخامت پوشش کمتر و در نتیجه مقاومت کمتر در برابر خوردگی
قیمت پایین تر
طول عمر کمتر

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه معمولا از ورق های تولیدی نورد گرم و یا ورق های نورد سرد تولید می شود. به این صورت که یک لایه فلز روی بر روی ورق کشیده می شود تا از آن در برابر خوردگی محافظت نماید. پوشش گالوانیزه یکی از روش های جلوگیری از خوردگی است. می توان گفت این روش، بهترین عامل برای محافظت از سازه های فولادی محسوب می شود. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با مزیت ها، جداول وزنی و کاربردهای ورق گالوانیزه مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه چیست؟

انواع ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه از نظر روش تولید و فرآیند روی اندود کردن با استفاده از دو روش گالوانیزه گرم یا روش الکترو گالوانیزه صورت می گیرد.

ورق الکترو گالوانیزه: روی اندود کردن ورق در این روش با استفاده از رسوب الکتریکی بر روی یک یا هر دو طرف ورق اعمال می شود. در این روش با استفاده از جریان الکتریکی و محلول نمک سیانید یا سولفات روی، لایه ای نازک، براق و یک دست از فلز روی بر روی ورق های فلزی ایجاد می شود.

ورق گالوانیزه گرم: این روش با عبور ورق از داخل استخری از روی مذاب در دمای بالا انجام می شود. این نوع ورق با وجود براق تر بودن نسبت به ورق سیاه، ولی سطحی ناهموار و نسبتا تیره نسبت به ورق الکتروگالوانیزه دارد. ورق‌ های گالوانیزه گرم ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی دارند و ضخامت آن ها از ۰.۴ الی ۳ میلی متر متغییر است. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه گرم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ورق گالوانیزه گرم چیست؟

ورق گالوانیزه گرم

ورق الکترو گالوانیزه چیست؟

ورق الکتروگالوانیزه ورق فولاد کربنی است که با استفاده از رسوب الکتریکی یک پوشش نازک روی بر روی یک طرف یا هر دو طرف آن اعمال می شود. از این روش برای ایجاد یک پوشش نازک، صاف و سبک بر روی فلزات استفاده می شود. محصول نهایی مقاوم در برابر خوردگی است و شکل پذیری و جوش پذیری بالایی دارد. ورق های الکتروگالوانیزه به دلیل دقت بالا در کنترل ضخامت روی، ورق هایی یک دست، صاف و براقی هستند که رنگ آمیزی روی آن ها نیز راحت تر است. از ورق الکتروگالوانیزه بیشتر در مواردی که زیبایی شناسی اهمیت خاصی دارد، مانند بدنه خودرو استفاده می شود.

ورق الکترو گالوانیزه چیست؟

روش تولید ورق الکترو گالوانیزه

در روش تولید ورق الکتروگالوانیزه، آبکاری یا روی اندود کردن ورق به وسیله عبور جریان الکتریسیته از محلول نمک-روی صورت می گیرد. در این حالت فلز روی نقش آند و ورق فولادی نقش هادی را ایفا می کنند. این پوشش الکترولیتی، سطح ورق را با ضخامت فوق العاده یکنواختی می پوشاند که می تواند شکل دهی و اتصال ورق ها را آسان تر کند. پوشش روی در ورق الکتروگالوانیزه ضخامت کمی دارد و به دلیل همین پوشش سبک تر و نازک تر می توان ضخامت آن را به طور دقیق کنترل کرد. ورق های تولیدی در این روش دارای سطحی صاف و صیقلی هستند و بر خلاف ورق های سیاه لبه هایی صاف و تلورانس دقیق دارند. همچنین رنگ آمیزی این ورق ساده تر از ورق های دیگر است. مقدار فلز روی بر روی ورق های الکتروگالوانیزه به عوامل متفاوتی بستگی دارد از جمله:

  • چگونگی سرد کردن ورق
  • وضعیت و کیفیت سطح ورق
  • ترکیب شیمیایی ورق فولادی
  • گذراندن مراحل و فرایندهای سرد قبل از فرایند پوشش بر سطح فلز

کاربرد ورق الکترو گالوانیزه

ورق الکتروگالوانیزه علاوه بر کاربردهایی که به دلیل خاصیت ضد خوردگی دارد، بیشتر در مواردی که ظاهر بصری مهم است استفاده می شود. از این رو این ورق بیشتر برای مصارف داخلی مانند لوازم خانگی یا تجهیزات الکتریکی استفاده فراوانی دارد. همچنین استفاده از آن در صنایع تولیدی مانند صنعت خودرو سازی یا تجهیزات کشاورزی ایده آل است. به طور کلی ورق الکترو گالوانیزه به دلیل سطح صاف و صیقلی که دارد اولین انتخاب برای کاربردهایی است که به رنگ آمیزی نیاز دارند. کاربردهای اصلی ورق الکتروگالوانیزه را به صورت زیر می توان تعریف کرد:

صنعت خودرو سازی

ورق الکتروگالوانیزه به دلیل استحکام بالا و مقاومت آن در برابر خوردگی و همچنین رنگ پذیری بالایی که دارد به طور گسترده در صنعت خودرو سازی استفاده می شود. نحوه استفاده از آن نیز می تواند در درب خودرو، گلگیر، کاپوت و حتی سیستم های صوتی و یا مخازن گاز خودرو باشد.

تجهیزات کشاورزی

ویژگی های ورق های الکتروگالوانیزه آن را برای تولید تجهیزات و ابزارآلات کشاورزی نیز ایده آل می کند. به طور مثال از این ورق در ماشین آلات سنگین کشاورزی استفاده می شود.

لوازم خانگی و تجهیزات الکترونیکی

کاربرد ورق الکتروگالوانیزه در منازل به قدری است که احتمالا شما نیز وسیله ای دارای فلز الکتروگالوانیزه در خانه خود دارید. در بسیاری از لوازم خانگی و تجهیزات الکتریکی مانند ماشین لباسشویی، یخچال، جعبه های برق و پخش کننده های DVD/Blu-ray معمولا از ورق الکتروگاوانیزه استفاده می شود. این ماده به راحتی جوش داده می شود و آن را برای لوازم خانگی و تجهیزات الکتریکی ایده آل می کند.

تفاوت ورق الکترو گالوانیزه و گالوانیزه گرم

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و ورق الکترو گالوانیزه

همانطور که گفتیم ورق الکترو گاوانیزه یکی از روش های تولیدی ورق گاوانیزه است. روش دیگر، روش حرارتی یا گالوانیزه گرم است. ورق الکترو گالوانیزه و ورق گالوانیزه گرم علاوه بر شباهت های زیادی که در ویژگی ها و خواص خود دارند، در ضخامت پوشش، طول عمر، شکل ظاهر و موراد دیگر با یکدیگر متفاوت می باشند. تفاوت این دو ورق گالوانیزه را در ادامه بررسی می کنیم.

روش تولید

همانطور که گفتیم ورق گالوانیزه گرم با غوطه ور کردن ورق در استخری از روی مذاب در دمای بالا تولید می شود، اما در ورق الکترو گالوانیزه فلز روی با استفاده از جریان الکتریکی و محلول سیانید یا سولفات روی، روی ورق های فولادی پوشانیده می شود.

شکل ظاهری

شکل ظاهری ورق الکترو گالوانیزه و گالوانیزه گرم

شاید تصور کنید ظاهر این دو ورق مشابه هستند، اما این دو ورق از نظر ظاهر تفاوت های قابل ملاحظه ای دارند. به عنوان مثال ورق الکتروگالوانیزه سطحی صاف، صیقلی و براق با لبه های صاف و منظم دارد، اما ورق گالوانیزه گرم سطحی نسبتا ناهوار و تیره تر از ورق الکتروگالوانیزه دارد.

مقاومت در برابر خوردگی

ورق الکتروگالوانیزه سریع تر از گالوانیزه گرم خورده می شود. دلیل بالاتر بودن مقاومت ورق گالوانیزه گرم در برابر خوردگی، پوشش فلز روی است که معمولا ۵ تا ۱۰ برابر ضخیم تر از ورق الکترو گالوانیزه می باشد. به همین دلیل استفاده از ورق گالوانیزه گرم برای فضای باز و دماهای بالا مناسب تر است.

ضخامت پوشش روی

همانطور که گفتیم پوشش روی در ورق الکتروگالوانیزه نازک است، ولی در ورق گالوانیزه گرم حدود ۱۰ برابر ضخیم تر می باشد. نکته دیگر در ضخامت پوشش روی مربوط به یک دستی آن است. ضخامت پوشش روی در ورق گاوانیزه گرم در سراسر ورق معمولا به صورت ناهموار اعمال می شود، ولی در ورق الکترو گالوانیزه کاملا یک دست است.

عمر مفید

ورق الکتروگالوانیزه عمر کوتاه تری نسبت به ورق گالوانیزه گرم دارد. این طول عمر با توجه به قرار گرفتن در معرض عوامل مخرب محیطی، می تواند از چند ماه تا چند سال متغییر باشد.

کاربرد

ورق الکتروگالوانیزه نباید در محیط های خشن یا  شرایط آب و هوایی شدید استفاده شود، زیرا نسبت به ورق گالوانیزه گرم حفاظت کمتری در برابر خوردگی دارد و در برابر عوامل خورنده سریع تر از گالوانیزه گرم شروع به خوردگی می کند.

استفاده از ورق الکتروگالوانیزه به دلیل سطح روشن و براقی که دارد برای اهداف زیبایی شناسی بسیار مناسب است.

قیمت

ورق الکترو گالوانیزه قیمت پایین تری نسبت به ورق گالوانیزه گرم دارد. یکی از دلایل آن هم ضخامت کمتر پوشش روی در ورق الکترو گالوانیزه و در نتیجه مقاومت کمتر این ورق در برابر خوردگی است. با وجود اینکه قیمت ورق گالوانیزه گرم بالاتر از الکتروگالوانیزه است، اما کاربرد آن در صنایع مختلف بیشتر می باشد. به همین دلیل تولید و عرضه آن نیز فراوانی بیشتری دارد.

نکته: توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که ورق الکتروگالوانیزه به دلیل عرضه و تقاضای کمتر و در نتیجه موجودی کمتری در بازار، با وجود ارزش ذاتی پایین تر نسبت به گالوانیزه گرم، ممکن است به قیمت بالاتر از معمول به فروش برسد.

قیمت انواع ورق گالوانیزه بر اساس ابعاد ورق (ضخامت و عرض) متغییر است. شرکت آهن ملل به عنوان یکی از معتبرترین مراجع فروش مقاطع فولادی، قیمت انواع ورق گالوانیزه را به صورت روزانه و با استعلام قیمت از کارخانه های تولیدکننده اعلام می کند. قیمت ورق گالوانیزه را می توانید به صورت روزانه و آنلاین در لینک زیر مشاهده نمایید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق به صورت آنلاین و حضوری

قیمت ورق گالوانیزه

نتیجه گیری

ورق الکتروگالوانیزه یکی از انواع ورق های گالوانیزه می باشد که به دلیل روی اندود کردن ورق با استفاده از جریان الکتریکی و محلول نمک/ روی، به این نام خوانده می شود. نوع دیگر ورق گالوانیزه با غوطه ور کردن ورق در محلول روی مذاب تولید می شود که به آن ورق گالوانیزه گرم می گویند. معمول ترین کاربردهای ورق الکتروگالوانیزه برای تایل های سقفی، چهارچوب درها، تابلوهای برق و خودرو می باشد. بارزترین تفاوت ورق گالوانیزه گرم و الکترو گالوانیزه شکل ظاهری آن هاست. ورق الکترو گالوانیزه روشن تر و براق تر از گالوانیزه گرم است. پوشش روی در ورق الکترو گالوانیزه نیز فوق العاده یکنواخت است، ولی ضخامت آن کمتر از ورق گالوانیزه گرم می باشد به همین دلیل مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد.

سوالات متداول

مهم ترین تفاوت ورق الکترو گالوانیزه و گالوانیزه گرم در چیست؟

شکل ظاهری این دو ورق بارز ترین تفاوت آن ها است. ورق الکترو گالوانیزه روشن تر و براق تر از گالوانیزه گرم است.  پوشش روی در ورق الکترو گالوانیزه نیز فوق العاده یکنواخت است، ولی ضخامت آن کمتر از ورق گالوانیزه گرم می باشد به همین دلیل مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد.

مشخصات ورق الکتروگالوانیزه چیست؟

ورق الکترو گالوانیزه دارای پوششی نازک، صاف و یک دست از فلز روی می باشد. این ورق در برابر خوردگی مقاوم است و شکل پذیری، رنگ پذیری و جوش پذیری بالایی دارد.

کاربرد ورق الکترو گالوانیزه چیست؟

از ورق الکتروگالوانیزه بیشتر در مواردی که زیبایی شناسی اهمیت خاصی دارد، مانند بدنه خودرو یا لوازم خانگی و الکتریکی و همچنین تجهیزات کشاورزی استفاده می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.